Αρχική » Περιεχόμενα » Εκπαίδευση » Eπείγοντα και σοβαρά προβλήματα στην τεχνική – επαγγελματική εκπαίδευση

Eπείγοντα και σοβαρά προβλήματα στην τεχνική – επαγγελματική εκπαίδευση

olme.jpg

olme.jpgΤην άμεση επίλυσή τους ζητά με υπόμνημά της προς τον υπουργό Παιδείας η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ)

Τα οξυμένα προβλήματα που δημιουργήθηκαν μετά την εφαρμογή του νόμου 3475/06 στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση ήταν ένα από τα βασικά θέματα που συζητήθηκαν στη συνάντηση που έγινε στις αρχές Οκτωβρίου μεταξύ του προεδρείου της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και του νέου υπουργού Παιδείας Ευριπίδη Στυλιανίδη. Στη συνάντηση αυτή, η ΟΛΜΕ κατέθεσε υπόμνημα στον υπουργό όπου, μεταξύ άλλων, καταγράφονταν οι θέσεις της Ομοσπονδίας των καθηγητών για τις αλλαγές που έφερε ο νέος νόμος στην τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση (οι θέσεις αυτές έχουν δημοσιευθεί σε προηγούμενα τεύχη του «Υ»).
Λίγες ημέρες μετά από αυτή τη συνάντηση η ΟΛΜΕ στις 21 Οκτωβρίου κατέθεσε προς τον υπουργό Παιδείας νέο υπόμνημα που αναφέρεται ειδικά στα επείγοντα προβλήματα που παρουσιάζονται στην τεχνική εκπαίδευση με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και ζητά την άμεση επίλυσή τους.

Συγκεκριμένα, το υπόμνημα της ΟΛΜΕ, μεταξύ άλλων αναφέρει:
«Όπως ήδη σας έχουμε επισημάνει με το από 1-10-2007 υπόμνημά μας, αλλά και στη συνάντησή μας την ίδια ημέρα στο Υπουργείο Παιδείας, στην Τεχνική- Επαγγελματική Εκπαίδευση υπάρχουν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς σοβαρά και οξυμένα προβλήματα. Τα προβλήματα αυτά προέρχονται κυρίως από την υλοποίηση του ν.3475/06, η οποία όξυνε τα υφιστάμενα στον πολύπαθο αυτό χώρο, αλλά και από την προχειρότητα και την αποσπασματικότητα του σχεδιασμού του Υπουργείου Παιδείας (βιβλία, ίδρυση – κατάργηση – συγχώνευση σχολείων, κενά ειδικότητες κ.λπ.).
Τα προβλήματα στην ΤΕΕ απαιτούν άμεσες παρεμβάσεις και λύσεις. Η Ομοσπονδία μας σας έχει καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση για την αντιμετώπισή τους, με το παραπάνω υπόμνημα. Θα θέλαμε, συμπληρωματικά προς αυτά που ήδη έχουμε προτείνει, να επισημάνουμε και τα παρακάτω προβλήματα:
1. Ειδικότητες στις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ
Με μεγάλη μας έκπληξη διαπιστώνουμε πως στην πορεία της υλοποίησης του ν.3475/06 όχι μόνο δεν εισακούστηκαν οι προτάσεις της ΟΛΜΕ και όλων των εκπαιδευτικών για την ενιαιοποίηση της δευτεροβάθμιας ΤΕΕ σε ένα τύπο επαγγελματικού λυκείου χωρίς άλλες σχολές εντός και εκτός ΥΠΕΠΘ, αλλά, κατά παράβαση ακόμα και του νόμου αυτού, θεσμοθετείται η λειτουργία των ίδιων ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ του Υπουργείου Παιδείας και στις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ, αλλά και άλλων Υπουργείων…
Το παράλογο αυτής της απόφασης, δηλ. να παρέχονται ίδιες ειδικότητες σε διαφορετικούς τύπους σχολείων, με διαφορετικό περιεχόμενο σπουδών και εκπαιδευτικό προσανατολισμό, θα έχει ως αποτέλεσμα την προώθηση ακόμη περισσότερο της κατάρτισης σε βάρος της εκπαίδευσης, αλλά και τη σύνθλιψη των όποιων μελλοντικών επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων, δηλαδή πτυχία χωρίς αντίκρισμα, και επίταση της σύγχυσης στον τομέα της εργασίας.
Απαιτούμε την υλοποίηση, επιτέλους, της ρεαλιστικής αλλά συνάμα εκπαιδευτικά και επαγγελματικά ορθής πρότασης του εκπαιδευτικού κινήματος, που έχει επανειλημμένα προβάλει η ΟΛΜΕ: Κατάργηση όλων των σχολικών μονάδων που προσφέρουν σήμερα δευτεροβάθμια τεχνικο-επαγγελματική εκπαίδευση και ανήκουν σε άλλα υπουργεία (ΟΑΕΔ, ΟΤΕΚ, Υγείας, Γεωργίας) και υπαγωγή τους στο ΥΠΕΠΘ. Σε κάθε περίπτωση απαιτούμε την ακύρωση κάθε απόφασης που δημιουργεί ίδιες ειδικότητες με τα ΕΠΑΛ του ΥΠΕΠΘ, στις ΕΠΑΣ των διαφόρων εκτός ΥΠΕΠΘ υπουργείων.
2. Συγχωνεύσεις σχολείων (η περίπτωση των ΕΠΑΛ Ιωαννίνων)
Σχετικά με την απόφαση του ΥΠΕΠΘ για τη συγχώνευση του 1ου και 5ου ΕΠΑΛ Ιωαννίνων επισημαίνουμε τα παρακάτω:
Όπως ήδη σας έχουμε αναφέρει και στην πρώτη συνάντηση μαζί σας, είμαστε αντίθετοι στις καταργήσεις και στις συγχωνεύσεις των ΤΕΕ και των ΕΠΑΛ που προωθούνται από το ΥΠΕΠΘ, ιδιαίτερα αυτή την μεταβατική περίοδο.
Στην περίπτωση του 1ου και 5ου ΕΠΑΛ Ιωαννίνων ζητάμε να ανακληθεί άμεσα η πρόσφατη απόφαση (17/9/2007) του τ. υφυπουργού Παιδείας κ. Καλού και να επαναλειτουργήσουν ως χωριστές σχολικές μονάδες τα παραπάνω ΕΠΑΛ. Αυτό γίνεται περισσότερο επιτακτικό, γιατί το μαθητικό δυναμικό είναι μεγάλο (περίπου 400 μαθητές/-τριες). Σε μια περίοδο μάλιστα που η ΤΕΕ αντιμετωπίζει πανελλαδικά μείωση του δυναμικού της είναι σαφές ότι με τη συνένωση των δύο ΕΠΑΛ δημιουργείται ένα γιγάντιο μελλοντικά σχολείο, με όλες τις αρνητικές συνέπειες που αυτό έχει για την εκπαιδευτική διαδικασία. Απαιτούμε να γίνουν σεβαστές οι ομόφωνες προτάσεις των εκπαιδευτικών και της τοπικής ΕΛΜΕ.
Να σημειώσουμε, τέλος, ότι δεν τηρήθηκαν ούτε οι διαδικασίες που προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία για τις συγχωνεύσεις σχολείων (γνώμη φορέων όπως η ΕΛΜΕ, η Δημοτική και η Νομαρχιακή Επιτροπή Παιδείας κ.λπ.). Είναι απαράδεκτο, σε κάθε περίπτωση, να δημιουργούνται τετελεσμένα γεγονότα και μάλιστα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
3. Καταργήσεις σχολείων (η περίπτωση του Χαλανδρίου)
Η νέα χρονιά βρίσκει σε καθεστώς πλήρους αβεβαιότητας ως προς την προοπτική τους, επτά ΤΕΕ επειδή και δεν έχουν μετατραπεί σε ΕΠΑΛ ή ΕΠΑΣ και δεν εγγράφουν νέους μαθητές. Και αυτό, παρά τις ρητές δεσμεύσεις του Πρωθυπουργού και της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, κατά τις συναντήσεις τους με το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ το προηγούμενο διάστημα, ότι δεν θα καταργηθεί καμιά σχολική μονάδα! Περισσότερο οξυμένο παρουσιάζεται το πρόβλημα στο Χαλάνδρι, όπου καταργούνται τρεις (3) σχολικές μονάδες. Στο Δήμο αυτό λειτουργούσαν πάνω από μια εικοσαετία 6 ημερήσια και 1 εσπερινό ΤΕΕ με αρκετά μεγάλο μαθητικό δυναμικό.
Με δεδομένο ότι σήμερα στην Α΄ τάξη των δύο ΕΠΑΛ Χαλανδρίου φοιτούν πάνω από 250 μαθητές, αλλά και ότι δεν λειτουργούν ΕΠΑΛ σε κοντινούς δήμους προτείνουμε:
• Να ιδρυθεί τουλάχιστον ένα ακόμη ΕΠΑΛ στο Χαλάνδρι σε κτίριο που ήδη έχει βρεθεί για πρωινή λειτουργία.
• Επίσης, να ιδρυθούν δύο ακόμη ΕΠΑΛ στους γειτονικούς δήμους που αναφέραμε, με μεταφορά των υπαρχουσών σχολικών μονάδων του Χαλανδρίου που δεν μετατράπηκαν σε ΕΠΑΛ.
Αυτή ήταν εδώ και πολλά χρόνια η πρόταση της τοπικής ΕΛΜΕ, αλλά δυστυχώς οι αρμόδιοι κώφευαν. Εξ αιτίας όμως της ανυπαρξίας σχολείων της ΤΕΕ στους δήμους αυτούς, πάρα πολλά παιδιά, αναγκάζονται να αναζητούν διέξοδο στο Χαλάνδρι, στο Μαρούσι κυρίως ή ακόμα και στα ιδιωτικά που υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή, ενώ κάποια άλλα παιδιά λόγω της απόστασης, αντικειμενικά, αδυνατούν να μετακινηθούν…
Τέλος, σημαντικό ζήτημα για την περιοχή του Χαλανδρίου είναι να μην πωληθεί σε ιδιώτες ο χώρος του Ιδρύματος Χατζηκώνστα, στο οποίο σήμερα στεγάζονται 2 ΕΠΑΛ, 1 ΤΕΕ και το ΣΕΚ. Υποστηρίζουμε την προσπάθεια των φορέων της περιοχής (Δήμου Χαλανδρίου, ΕΛΜΕ, τοπικών συλλόγων και των κατοίκων) για αγορά του χώρου αυτού από το Δήμο και τον ΟΣΚ, ώστε να κατασκευαστούν νέες, σύγχρονες εγκαταστάσεις για τα σχολεία της ΤΕΕ της περιοχής και να διατηρηθούν τόσο το αναγκαίο πράσινο, όσο και ο απαιτούμενος ελεύθερος χώρος σε μια ήδη κορεσμένη από κτίσματα περιοχή.
4. Κτιριακά προβλήματα (η περίπτωση της Κατερίνης)
Σοβαρό πρόβλημα δημιουργήθηκε το καλοκαίρι στις υποδομές των σχολείων της ΤΕΕ στην Κατερίνη από τις άστοχες αποφάσεις του Δήμου. Συγκεκριμένα, μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου η Δημοτική Επιτροπή Παιδείας (ΔΕΠ) του Δήμου Κατερίνης, ενέκρινε πρόταση του Δημάρχου, με την οποία το ΑΤΕΙ Κατερίνης μεταφέρθηκε στους χώρους που μέχρι τον Ιούνιο του 2007 χρησιμοποιούσαν το 3ο TEE-ΕΠΑΛ (που ήδη μετατράπηκε σε ΕΠΑΣ) και το Σχολικό Εργαστηριακό Κέντρο (ΣΕΚ) Κατερίνης. Επίσης, αποφασίστηκε η μεταφορά του 3ου ΤΕΕ-ΕΠΑΣ Κατερίνης και του ΣΕΚ στους χώρους που μέχρι τον Ιούνιο χρησιμοποιούσε το ΑΤΕΙ Κατερίνης.Έτσι το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς βρίσκει ένα μεγάλο τμήμα των μαθητών της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης χωρίς εργαστήρια. Η απόφαση αυτή στη συνέχεια εγκρίθηκε και από το Νομάρχη Πιερίας!…
Ζητάμε την άμεση επανεξέταση και ανάκληση της απόφασης για τη μεταστέγαση των 3ου ΤΕΕ-ΕΠΑΣ και ΣΕΚ Κατερίνης, την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων του ν. 1566/85 και την άμεση απομάκρυνση του ΑΤΕΙ από τους χώρους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ζητάμε να δοθεί μόνιμη και οριστική λύση στο στεγαστικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία στο Νομό Πιερίας, με άμεση προτεραιότητα στην κατασκευή κτιρίου για το 5ο Γενικό Λύκειο καθώς και την κατασκευή νέου κτιρίου για το ΑΤΕΙ.
5. Εγγραφή μαθητών που απορρίφθηκαν στη Β΄ ΤΕΕ (σχ. έτος 2006-07)
Σοβαρό πρόβλημα, επίσης, όπως σας έχουμε ήδη αναφέρει, αντιμετωπίζουν οι μαθητές της Β΄ τάξης του Α΄ κύκλου των ΤΕΕ, που απορρίφθηκαν λόγω ανεπαρκούς φοίτησης, εξαιτίας της κατάργησης των ΤΕΕ. Το ΥΠΕΠΘ τους δίνει μόνο τη δυνατότητα να εγγραφούν στην Α΄ ΕΠΑΛ, δηλ. χάνουν 2 χρόνια.
Ζητάμε να υπάρξει άμεσα ειδική ρύθμιση για τους μαθητές αυτούς και να τους δοθεί η δυνατότητα να εγγραφούν στη Β΄ τάξη ΕΠΑΛ με πρόβλεψη για ειδικά εκπαιδευτικά μέτρα στήριξής τους. Αντίστοιχο πρόβλημα υπάρχει και για τους μαθητές των εσπερινών ΤΕΕ. Σε κάθε περίπτωση, δεν πρέπει το ΥΠΕΠΘ να ενεργεί «εκδικητικά» απέναντι σε αυτά τα παιδιά και να τα οδηγεί ουσιαστικά εκτός εκπαιδευτικού συστήματος…
Κλείνοντας αυτό το νέο υπόμνημά μας και εκφράζοντας την ανησυχία των χιλιάδων εκπαιδευτικών που διδάσκουν στην ΤΕΕ, των μαθητών και των γονέων τους, απαιτούμε από το υπουργείο Παιδείας να δώσει άμεσα τις αναγκαίες λύσεις υιοθετώντας και υλοποιώντας τις επεξεργασμένες προτάσεις της Ομοσπονδίας μας. Προτάσεις που είναι προϊόν της συλλογικής σκέψης και βούλησης του κλάδου μας και ανταποκρίνονται στα μορφωτικά και μελλοντικά επαγγελματικά δικαιώματα των μαθητών/-τριών μας, αλλά απαντούν και στην εργασιακή αβεβαιότητα των συναδέλφων μας που εργάζονται στην ΤΕΕ.
Για το σκοπό αυτό και στο πλαίσιο των μεταβατικού χαρακτήρα πρόσφατων προτάσεών μας υπενθυμίζουμε για μια ακόμη φορά τα αιτήματά μας:
– Να μην καταργηθεί καμία σχολική μονάδα της ΤΕΕ και, σε κάθε περίπτωση, να μην υπάρξουν εκκρεμότητες ως προς την προοπτική τους.
– Να συμπεριληφθούν στο ΕΠΑΛ τουλάχιστον όλες εκείνες οι ειδικότητες για τις οποίες υπάρχουν αντίστοιχες σχολές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
– Να δημιουργηθεί δημόσιο μεταλυκειακό έτος ειδίκευσης, που θα αξιοποιεί την υποδομή και το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΕΠΑΛ, και θα μπορεί να περιλαμβάνει το σύνολο των ειδικοτήτων που παρέχονται σήμερα, αλλά και όποια άλλη κριθεί αναγκαίο να δημιουργηθεί με βάση τις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, με ταυτόχρονη κατάργηση και ενσωμάτωση σε αυτό κάθε άλλης μορφής επαγγελματικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΙΕΚ κ.λπ.).
– Να διασφαλιστεί η μόνιμη εργασιακή σχέση όλων των εκπαιδευτικών.
– Για τις τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών που θα γίνουν τη φετινή σχολική χρονιά, να διασφαλίζεται η αρχαιότητα των εκπαιδευτικών στα σχολεία. Απαιτούμε αυτό να γίνει με ειδική ρύθμιση.
– Κατάργηση της διάταξης του νόμου που απαγορεύει στους αποφοίτους λυκείων να εγγράφονται στο ΕΠΑΛ για απόκτηση ειδικότητας.
Θα θέλαμε τέλος να επισημάνουμε για μια ακόμη φορά πως η επιμονή της κυβέρνησης στην πολυδιάσπαση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και η παράδοση τμήματός της – πτυχίο επίπεδου γ΄ – στον ιδιωτικό τομέα, με αναπόφευκτη συνέπεια την πλήρη υποβάθμισή της και σε συνδυασμό με τις τελευταίες αυτές εξελίξεις, καθιστούν περισσότερο αναγκαία την κατάργηση του Ν. 3475/06.