MARCO PUMPS

Νέα ευρωπαϊκή οδηγία ΕΝ 12845
για μόνιμα υδροδοτικά συγκροτήματα πυρόσβεσης

Toυ Γιάννη Λούβρου, τεχνικού διευθυντή της MARCO PUMPS AEBE

Είναι γεγονός ότι στις χώρες της Ευρώπης επικρατεί πολυνομία και ποικίλοι κανονισμοί σε κάθε χώρα σε σχέση με τα μόνιμα υδροδοτικά συγκροτήματα πυρόσβεσης. Στην Ιταλία ακολουθούνται οι κανονισμοί UNI 9490 – UNI 10779, στην Γερμανία οι κανονισμοί VDS, στην Αγγλία οι κανονισμοί LPC BS 5306 και στην Γαλλία άλλοι κανονισμοί. Παράλληλα με τους ανωτέρω κανονισμούς, σε αρκετές χώρες της Ευρώπης ακολουθούνται οι κανονισμοί των ΗΠΑ NFPA20. Ακόμα σε αρκετές περιπτώσεις προδιαγράφονται συγκροτήματα πιστοποιημένα από διεθνείς οργανισμούς όπως οι UL, ULC, FM.

Στην Ελλάδα υπάρχουν τοπικοί κανονισμοί όπως το Π.Δ. 71/1998, η οδηγία ΤΟΤΕΕ 2451/1986, το παράρτημα Γ της 3/1981 πυροσβεστικής διάταξης, ο κανονισμός ΕΛΟΤ 664 και άλλα. Σε ορισμένα έργα προδιαγράφονται επίσης και συγκροτήματα σύμφωνα με τους κανονισμούς της Αμερικής NFPA20. Την παραπάνω κατάσταση προσπαθεί να εξομαλύνει η νέα ευρωπαϊκή οδηγία ΕΝ 12845, η οποία εκτός από κανονισμούς και διατάξεις που καλύπτουν τα μόνιμα υδροδοτικά συγκροτήματα πυρόσβεσης καλύπτει επίσης και τα αυτόματα συστήματα καταιονισμού (sprinklers). Δεν είναι σκοπός του παρόντος μικρού άρθρου η αναλυτική παρουσίαση της νέας οδηγίας ΕΝ 12845. Παρακάτω αναφέρονται επιγραμματικά ορισμένες σημαντικές αλλαγές όσο αφορά την κατασκευή και την εγκατάσταση των μόνιμων πυροσβεστικών συγκροτημάτων σε σχέση με την συνήθη πρακτική κατασκευής που ακολουθείται σήμερα με βάση τους ισχύοντες ελληνικούς κανονισμούς.

Αντλίες

Γενικά. – Οι καμπύλες παροχής-μανομετρικού θα πρέπει να είναι σταθερές και το μέγιστο μανομετρικό με το μανομετρικό μηδενικής παροχής θα πρέπει να συμπίπτουν.
– Ο σύνδεσμος αντλίας και κινητήρα σε οριζόντια αντλητικά συγκροτήματα θα πρέπει να είναι τέτοιου τύπου ώστε να επιτρέπει την μετακίνηση του κινητήρα και της αντλίας με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να επιθεωρηθούν τα εσωτερικά μέρη της αντλίας χωρίς αποσυναρμολόγηση των σωλήνων αναρρόφησης και κατάθλιψης.
– Θα πρέπει να υπάρχει μηχανισμός επαρκούς παροχής δια μέσου της αντλίας ώστε να μη δημιουργείται υπερθέρμανσή της σε περίπτωση λειτουργίας με κλειστή βάνα κατάθλιψης. Η παροχή αυτή θα πρέπει να λαμβάνεται υπ’ όψη στην επιλογή της αντλίας. Η έξοδος της παροχής αυτής θα πρέπει να είναι ορατή και ξεχωριστή για κάθε αντλία.
Συνθήκες αναρρόφησης. – Όπου είναι δυνατόν, χρησιμοποιούνται οριζόντιες φυγοκεντρικές αντλίες κάτω από συνθήκες με θετικό ύψος αναρρόφησης. Τουλάχιστον τα 2/3 του ωφέλιμου όγκου της δεξαμενής αναρρόφησης θα πρέπει να είναι πάνω από τον άξονα της αντλίας.
– Ο άξονας της αντλίας δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να είναι πάνω από 2 μέτρα από την κάτω στάθμη της δεξαμενής αναρρόφησης.
– Συνθήκες αρνητικής αναρρόφησης και χρήση υποβρυχίων αντλιών θα πρέπει να αποφεύγεται και επιτρέπεται μόνο όταν είναι πρακτικά αδύνατο να υπάρχουν συνθήκες θετικής αναρρόφησης.
– Η αναρρόφηση της αντλίας θα πρέπει να συνδέεται σε κωνικές διαστολές με οριζόντια την άνω πλευρά και με γωνία όχι μεγαλύτερη των 15°, με μήκος τουλάχιστον δύο διαμέτρους. Οι βάνες αναρρόφησης δεν θα πρέπει να συνδέονται κατευθείαν στα στόμια αναρρόφησης των αντλιών.
– Σε συνθήκες θετικής αναρρόφησης η διάμετρος της σωλήνας αναρρόφησης πρέπει να είναι τέτοια ώστε να μην αναπτύσσεται ταχύτητα πάνω από 1,8 m/s. Όταν υπάρχουν περισσότερες από μία αντλίες, οι γραμμές αναρρόφησης επιτρέπεται να ενώνονται μόνο αν υπάρχει βάνα απομόνωσης σε κάθε αντλία.
– Σε συνθήκες αρνητικής αναρρόφησης η διάμετρος της σωλήνας αναρρόφησης πρέπει να είναι τέτοια ώστε να μην αναπτύσσεται ταχύτητα πάνω από 1,5 m/s. Όταν υπάρχουν περισσότερες από μία αντλίες, οι γραμμές αναρρόφήσης δεν επιτρέπεται να ενώνονται.
– Κάθε αντλία θα έχει ξεχωριστό μηχανισμό αναρρόφησης με δοχείο αυτόματης πλήρωσής της που θα βρίσκεται ψηλότερα από την αντλία και θα συνδέεται με σωλήνα στην κατάθλιψή της. Όταν η στάθμη του δοχείου πέσει στα 2/3 θα δίδεται εντολή εκκίνησης στην αντλία.

Πιεζοστάτες

Για κάθε αντλία προβλέπονται δύο πιεζοστάτες συνδεδεμένοι με τέτοιο τρόπο ώστε η ενεργοποίηση του οποιουδήποτε ενός να θέτει σε εκκίνηση την αντλία με επαφές κλειστές στην ηρεμία. Η σωλήνα σύνδεσης των πιεζοστατών με την κατάθλιψη πρέπει να έχει διάμετρο τουλάχιστον 15mm. Η πρώτη αντλία θα εκκινεί αυτόματα όταν η πίεση πέσει τουλάχιστον στο 80% της πίεσης μηδενικής παροχής της αντλίας. Όταν υπάρχουν δύο αντλίες, η δεύτερη θα εκκινεί αυτόματα στο 60% της πίεσης μηδενικής παροχής. Μετά την εκκίνηση της κάθε αντλίας, αυτή θα συνεχίζει να λειτουργεί μέχρι να σταματήσει χειροκίνητα.

Πετρελαιοκίνητες αντλίες

Ο πετρελαιοκινητήρας θα πρέπει να είναι ικανός για συνεχή λειτουργία με πλήρες φορτίο σύμφωνα με το ISO 3046. Η αντλία θα πρέπει να είναι έτοιμη για λειτουργία μέσα σε 15 δευτερόλεπτα από την εντολή εκκίνησης.

Ψύξη πετρελαιοκινητήρων.

Η ψύξη θα πρέπει να γίνεται με έναν από τους τρείς παρακάτω τρόπους:
α) Με νερό από την κατάθλιψη της αντλίας, μέσω μειωτή πίεσης, κατευθείας στα χιτώνια ψύξης του κινητήρα. Η έξοδος νερού θα πρέπει να είναι ανοιχτή ώστε να φαίνεται η ροή νερού.
β) Με εναλλάκτη θερμότητας. Το ένα κύκλωμα θα είναι ως α) και το άλλο θα είναι κλειστό κύκλωμα με αντλία κυκλοφορίας κινούμενη με ιμάντες από τον πετρελαιοκινητήρα.
γ) Με ψυγείο ψυχόμενο με ανεμιστήρα κινούμενο με ιμάντες από τον κινητήρα.
δ) Με κατευθείαν ψύξη με αέρα μέσω ανεμιστήρα κινούμενο με ιμάντες από τον κινητήρα.

Αυτόματη εκκίνηση

Το κύκλωμα αυτοματισμού θα κάνει 6 προσπάθειες εκκίνησης με διάρκεια 5 έως 10 sec η καθεμία και με μέγιστη διάρκεια παύσης μεταξύ δύο προσπαθειών τα 10 sec. Θα είναι ανεξάρτητο δε από την ηλεκτρική παροχή της ΔΕΗ. Θα πρέπει να υπάρχουν δύο σετ μπαταριών με δύο ξεχωριστούς φορτιστές και το κύκλωμα αυτοματισμού να χρησιμοποιεί εναλλάξ και τα δύο σετ μπαταριών σε κάθε προσπάθεια εκκίνησης.

Μίζα

Η μίζα θα εμπλέκεται αυτόματα και ο αυτοματισμός εκκίνησης δεν θα δίνει πλήρη ισχύ στην μίζα αν αυτή δεν έχει εμπλακεί πλήρως. Η μίζα δεν θα απεμπλέκεται από τυχόν σπασμωδικές αναφλέξεις του κινητήρα. Θα πρέπει να υπάρχει μηχανισμός που να εμποδίζει την εμπλοκή της μίζας αν ο κινητήρας λειτουργεί. Όταν ο πετρελαιοκινητήρας εκκινήσει, η μίζα θα απεμπλέκεται αυτόματα μέσω αισθητήρα ταχύτητας του κινητήρα. Πιεζοστάτες στο κύκλωμα λίπανσης του κινητήρα ή στην κατάθλιψη της αντλίας δεν θα χρησιμοποιούνται για την απεμπλοκή της μίζας μετά την εκκίνηση του κινητήρα. Ο αισθητήρας ταχύτητας θα πρέπει να είναι άμεσα ή μέσω γραναζιών συζευγμένος με τον κινητήρα. Εύκαμπτοι σύνδεσμοι δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται. Επίσης προβλέπονται και αρκετά σήματα στους πίνακες αυτοματισμού και σε τοπικές λυχνίες αλλά και σε απομακρυσμένη θέση.