Αρχική » Αφιερώματα » Πυρασφάλεια_2023 » Συνήθη προβλήματα στα αντλιοστάσια πυρόσβεσης

Συνήθη προβλήματα στα αντλιοστάσια πυρόσβεσης

Του Γιάννη Λούβρου,
Μηχανολόγου Μηχανικού
Τεχνικού Διευθυντή της Marco Pumps

Τα αντλιοστάσια πυρόσβεσης αποτελούν το πιο ζωτικό μέρος της κάθε υποδομής. Από την ασφαλή και αποτελεσματική πυρόσβεση εξαρτώνται περιουσίες ανυπολόγιστης αξίας αλλά πρώτα και πάνω από όλα και ανθρώπινες ζωές. Θεωρούμε χρήσιμο να σταθούμε στα ποικίλα προβλήματα που καθημερινά αντιμετωπίζουν οι τεχνικοί συντήρησης με τα μόνιμα πυροσβεστικά συγκροτήματα, που μπορούν να απειλήσουν την αποτελεσματικότητά τους. Προβλήματα που σχετίζονται είτε σε προβληματική εξαρχής σχεδίαση του αντλιοστασίου, είτε σε κακή εγκατάσταση, είτε σε ελλιπή ή ακόμα και μηδενική συντήρηση μερικές φορές.
Ένα από τα πολύ συχνά προβλήματα είναι η εγκατάσταση του πυροσβεστικού σε περιορισμένο χώρο με δύσκολη πρόσβαση για συντήρηση. Υπάρχουν για παράδειγμα περιπτώσεις όπου στον βωμό του κέρδους μερικών θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων να μειώνεται το μέγεθος του αντλιοστασίου πυρόσβεσης σε απαράδεκτα επίπεδα. Αυτό δυσκολεύει την πρόσβαση των τεχνικών για την συντήρηση κρίσιμων μερών του συγκροτήματος όπως ο πετρελαιοκινητήρας, καθιστώντας το αντλιοστάσιο ευάλωτο σε βλάβες.
Άλλο πρόβλημα είναι η έλλειψη σωστής πρόβλεψης απαγωγής των καυσαερίων από την εξάτμιση του πετρελαιοκινητήρα σε εξωτερικό χώρο. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει επικίνδυνες συνθήκες εργασίας και σε συνδυασμό με τυχόν έλλειψη επαρκούς αερισμού στο αντλιοστάσιο, μπορεί να οδηγήσει σε συσσώρευση επικίνδυνων αερίων, αυξάνοντας τον κίνδυνο πυρκαγιάς ή έκρηξης. Συνιστάται ισχυρά η χρήση πετρελαιοκινητήρων με εναλλάκτη νερού-νερού, ώστε η παραγόμενη θερμότητα από την λειτουργία του πετρελαιοκινητήρα να απάγεται εύκολα προς την δεξαμενή αποθέματος νερού.
Άλλο ένα κοινό πρόβλημα είναι οι δυσκολίες με την αναρρόφηση των αντλιών. Μη σωστά διαστασιολογημένες γραμμές αναρρόφησης των αντλιών και η έλλειψη αυτόματης πλήρωσής τους σε περιπτώσεις αρνητικής αναρρόφησης, θέτει ουσιαστικά το πυροσβεστικό συγκρότημα εκτός λειτουργίας στη δύσκολη στιγμή. Ευτυχώς η ισχύουσα οδηγία ΕΝ12845 επιβάλλει ξεχωριστές αναρροφήσεις των κυρίων αντλιών και δεξαμενές αυτόματης πλήρωσης σε περίπτωση αρνητικής αναρρόφησης ώστε να αντιμετωπίζονται αυτά τα προβλήματα.
Επίσης, η έλλειψη ενός αξιόπιστου συστήματος γραμμής δοκιμών για τις αντλίες μπορεί να καθυστερήσει τον εντοπισμό προβλημάτων και να επιτρέψει σε βλάβες να εξελιχθούν σε πιο σοβαρά προβλήματα. Η οδηγία ΕΝ12845 επιβάλλει την γραμμή δοκιμών, αλλά δυστυχώς υπάρχουν περιπτώσεις που αυτό δεν τηρείται ή τηρείται ελλιπώς ως προς τις προδιαγραφές της οδηγίας.
Πολύ συχνές επίσης οι περιπτώσεις αντλιοστασίων πυρόσβεσης με μη σωστή πρόβλεψη αποστράγγισης του αντλιοστασίου. Είτε σε περίπτωση αστοχίας εξοπλισμού και διαρροής νερού στο αντλιοστάσιο, είτε σε περίπτωση εισροής νερών από εξωτερικούς χώρους. Λαμβανομένων υπόψη και τον ασυνήθιστα έντονων βροχοπτώσεων τα τελευταία χρόνια, η μη αποτελεσματική αποστράγγιση σε τυχόν εισροή ομβρίων θα προκαλέσει την πλήρη καταστροφή του εξοπλισμού.
Τα τελευταία χρόνια μετά την δια νόμου προσθήκη ποσοστού βιοντήζελ στο πετρέλαιο κίνησης, και σε συνδυασμό με την μεγάλη χωρητικότητα των δεξαμενών πετρελαίου που επιβάλει η οδηγία ΕΝ12845 παρατηρούνται σοβαρές και πολυδάπανες ζημιές στις αντλίες καυσίμου των πετρελαιοκινητήρων λόγω ανάπτυξης μυκήτων. Θα πρέπει το πετρέλαιο να ανανεώνεται σε τακτά διαστήματα (4-5 μήνες το πολύ), ώστε να αποφεύγεται η ανάπτυξη μυκήτων.
Τέλος, η αμέλεια της τακτικής συντήρησης, κυρίως του πετρελαιοκινητήρα, μπορεί να οδηγήσει σε βλάβες που θα μπορούσαν να αποφευχθούν με την προληπτική συντήρηση και επιθεώρηση του εξοπλισμού.
Συνοψίζοντας, στα αντλιοστάσια πυρόσβεσης συναντάμε πολλά προβλήματα, αλλά με την κατάλληλη συντήρηση και πρόληψη των συγκροτημάτων, μπορεί να διασφαλιστεί η αποτελεσματική λειτουργία τους. Από αυτή εξαρτώνται ανθρώπινες ζωές και εγκαταστάσεις με ανυπολόγιστο κόστος ζημιών σε περίπτωση πυρκαγιάς.