Αρχική » Περιεχόμενα » Εκπαίδευση » Εξαγγέλθηκε η δημιουργία Τεχνολογικού Λυκείου στη θέση των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ

Εξαγγέλθηκε η δημιουργία Τεχνολογικού Λυκείου στη θέση των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ

ekpaid_1

Σαρωτικές αλλαγές στην εκπαίδευση μέσα στα επόμενα τρία χρόνια σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσίασε στο υπουργικό συμβούλιο η υπουργός Παιδείας
Σαρωτικές αλλαγές σ’ όλο το φάσμα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα επόμενα τρία χρόνια προβλέπει το σχέδιο για το «νέο σχολείο» που παρουσίασε στις 4 Μαρτίου στο υπουργικό συμβούλιο η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου. Επίσης εξαγγέλθηκε ότι από το 2013 αλλάζει το σύστημα πρόσβασης σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Στο εισαγωγικό σημείωμα του σχεδίου η υπουργός Παιδείας μεταξύ άλλων επισημαίνει:
«…Σε αντίθεση με το παρελθόν που κάθε μεταρρύθμιση ξεκινούσε με το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, εμείς ξεκινάμε από τη βάση -από το νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο- για να προετοιμάσουμε μια πραγματική αλλαγή στην ανώτατη εκπαίδευση.
Πρόκειται για μια συνολική πολιτική πρόταση που οδηγεί στην υλοποίηση της προεκλογικής μας δέσμευσης για “δημόσια, δωρεάν και υψηλής ποιότητας παιδεία για όλους”. Μια πρόταση που επίσης κάνει πράξη το σύνθημα “πρώτα ο μαθητής” διότι θέτει τον μαθητή στο επίκεντρο των πρωτοβουλιών μας, με όλα τα άλλα να ακολουθούν»…
ekpaid_1Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά το νέο σχολείο είναι ένα σχολείο ανοικτό στις ιδέες, και στην κοινωνία, στη γνώση και το μέλλον που αξιοποιεί κάθε σύγχρονο εργαλείο (διαδραστικό πίνακα, ηλεκτρονικό βιβλίο, ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, προσωπικός μαθητικός υπολογιστής).
Οι αλλαγές στην τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση
Για την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση το σχέδιο περιλαμβάνει τη δημιουργία, στη θέση των σημερινών ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, του “Τεχνολογικού Λυκείου”, οι απόφοιτοι του οποίου θα έχουν πρόσβαση στην τριβοβάθμια εκπαίδευση.
Συγκεκριμένα, στο κεφάλαιο για την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, αναφέρεται:
«Η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση αποτελεί κυρίαρχη προτεραιότητα που αφορά άμεσα το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας , την περιβαλλοντική διάσταση στα τεχνικά επαγγέλματα και την σχέση του σχολείου με την τοπική οικονομία και τις προτεραιότητες που τίθενται σε περιφερειακό επίπεδο.
Τι ισχύει σήμερα:
Σήμερα η ΤΕΕ περνά δύσκολους καιρούς. Τα λάθη, και οι στρεβλώσεις την έχουν οδηγήσει σε κρίση που δεν επιτρέπει να επιτύχει τους στόχους της, είτε αυτοί είναι εκπαιδευτικοί και παιδαγωγικοί είτε είναι κοινωνικοί και αναπτυξιακοί. «Κρίση του σχολείου σημαίνει σχολική αποτυχία και διαρροή, αδιαφορία και απομάκρυνση των μαθητών από την γνώση, σύγχυση των εκπαιδευτικών, μαζική ανεργία των νέων».
Τα αποτελέσματα της πολιτικής και αλλαγής του νόμου το 2006 οδήγησαν σε:
• Ραγδαία μείωση του μαθητικού δυναμικού στα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ κατά 35% σχέση με το 2001-02, ενώ η αναλογία μαθητών Γενικής Εκπαίδευσης προς  ΤΕΕ από 57,7% και 42,3% αντίστοιχα βρίσκεται στο 76% έναντι 24%.
• Δημιουργία χιλιάδων υπεραρίθμων εκπαιδευτικών λόγω της προχειρότητας δομής και  περιεχομένου των εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
• Κατάργηση πολλών δυναμικών ειδικοτήτων χωρίς καμιά μελέτη και η παράλογη έως και προκλητική κατανομή ακόμη και των ειδικοτήτων που απέμειναν μεταξύ ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ.
• Αφαίρεση των γενικών μαθημάτων από τις ΕΠΑΣ με αποτέλεσμα παιδιά σχολικής ηλικίας να μην εκπαιδεύονται πλέον, αλλά απλά να «καταρτίζονται».
• Φραγή εκπαιδευτικών διαδρομών με αποτέλεσμα την αδυναμία επιλογής εναλλακτικών διαδρομών για την επίτευξη των επαγγελματικών στόχων (πρώτη φορά στην ιστορία της ΤΕΕ).
• Κατάργηση της δυνατότητας πρακτικής άσκησης.
• Στη γενικότερη απαξίωσή της στην συνείδηση των Ελλήνων πολιτών.
Τι προτείνεται:
Προχωράμε σε λεπτομερή αξιολόγηση του κάθε σχολείου χωριστά και ταυτόχρονα προχωράμε σε νόμο – πλαίσιο για την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση και τον επαγγελματικό προσανατολισμό, με θέσεις ότι :
• Η Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση αποτελεί διακριτή εκπαιδευτική βαθμίδα παράλληλη με την γενική εκπαίδευση.
• Στον χώρο της ΤΕΕ θα λειτουργεί το «Τεχνολογικό Λύκειο», στο οποίο ενσωματώνονται τα σημερινά ΕΠΑ.Σ. και ΕΠΑ.Λ. και το οποίο συνδέεται στενά με την περιφέρεια και την τοπική οικονομία.
• Σε κάθε Τεχνολογικό Λύκειο οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα επιλογών σε προγράμματα και εκπαιδευτικές διαδρομές για την ολοκλήρωση των επαγγελματικών τους στόχων, χωρίς φραγμούς και μονόδρομους. Διευρύνονται οι δυνατότητες οριζόντιας μετακίνησης των μαθητών στους διαφορετικούς τύπους Λυκείου.
• Διασφαλίζεται η εισαγωγή των αποφοίτων του Τεχνολογικού Λυκείου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσα από την επιλογή ειδικού προγράμματος γενικής παιδείας που ο μαθητής μπορεί να επιλέξει στο τρίτο έτος των σπουδών του.
• Στο πρόγραμμα της Α’ και Β’ τάξης του Τεχνολογικού Λυκείου λαμβάνονται συμπληρωματικά και υποστηρικτικά μέτρα  για να αντιμετωπιστούν τα μαθησιακά ελλείμματα που υπάρχουν σε ένα σημαντικό μέρος των μαθητών.
• Οι ειδικότητες του Τεχνολογικού Λυκείου, θα είναι αποτέλεσμα διαλόγου με τις τοπικές και περιφερειακές αρχές και τους κοινωνικούς εταίρους, με τους οποίους συνδιοργανώνεται και η πρακτική άσκηση.
• Η κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων βασίζεται στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (το προσχέδιο βρίσκεται σε διαβούλευση).
• Τα εκπαιδευτικά προγράμματα θα είναι συμβατά με τα εθνικά πρότυπα «Επαγγελματικών Περιγραμμάτων».
• Η Λειτουργία Πειραματικών Τεχνολογικών Λυκείων, σε συνεργασία με ΤΕΙ και Πανεπιστήμια».
Όλες οι αλλαγές στην εκπαίδευση θα περιληφθούν σε τρία νομοσχέδια που αναμένεται να κατατεθούν στη Βουλή το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Ένα από αυτά τα νομοσχέδια θα αφορά αποκλειστικά την τεχνική εκπαίδευση με τον καθορισμό του τεχνολογκού λυκείου και την κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων του.

Δημοσιεύθηκε την
Κατηγοριοποιημένα ως Εκπαίδευση