Αρχική » Νέα Συντηρητών Καυστήρων » Συνδικαλιστικά » Υπεγράφη η νέα υπουργική απόφαση για τη λειτουργία και συντήρηση των σταθερών εστιών καύσης

Υπεγράφη η νέα υπουργική απόφαση για τη λειτουργία και συντήρηση των σταθερών εστιών καύσης

yp.apofasipin1

• Επιτρέπεται η χρήση καυσίμων στερεής βιομάζας στο Λεκανοπέδιο Αττικής και στο νομό Θεσσαλονίκης

• Θεσπίζονται και οι οριακές τιμές καυσαερίων και για τα αέρια καύσιμα

Μετά από δέκα χρόνια και πλέον που ο κλάδος των εγκαταστατών – συντηρητών καυστήρων έκανε προτάσεις για νέα υπουργική απόφαση σχετικής με τη λειτουργία και συντήρηση των σταθερών εστιών καύσης , στις 7 Νοεμβρίου 2011 ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) υπέγραψε τη σχετική απόφαση. Η υπουργική απόφαση «ρύθμιση θεμάτων σχετικών με τη λειτουργία των σταθερών εστιών καύσης για τη θέρμανση κτιρίων και νερού» αντικαθιστά την αντίστοιχη υπουργική απόφαση που ίσχυε από το 1993 (10315/22.031993 – ΦΕΚ Β΄369) και άρει την απαγόρευση χρήσης βιομάζας για θέρμανση στο Λεκανοπέδιο Αττικής και στο Νομό Θεσσαλονίκης. Ταυτόχρονα με την απόφαση αυτή καθορίζονται και τα όρια ρύπων για τα αέρια και στερεά καύσιμα. Επίσης γίνεται σαφής αναφορά για την υποχρέωση ύπαρξης του φύλλου συντήρησης σε όλες τις εγκαταστάσεις θέρμανσης. Η υπουργική απόφαση αποτελείται από εννέα άρθρα και δύο παραρτήματα όπου, περιληπτικά περιλαμβάνουν:
yp.apofasipin1

 

yp.apofasipin2

 

 

 

 

 

Άρθρο 1 – πεδίο εφαρμογής. Γίνεται σαφής αναφορά ότι η απόφαση αφορά τις εγκαταστάσεις κεντρικής θέρμανσης, θέρμανσης νερού ή παραγωγής ατμού, εξαιρουμένων των τοπικών θερμάνσεων.
Άρθρο 2 – επιτρεπόμενα καύσιμα. Αναφέρεται ότι «τα μόνα επιτρεπόμενα καύσιμα είναι το πετρέλαιο θέρμανσης ή κίνησης, όπως κατά περίπτωση ορίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία, τα αέρια καύσιμα των εκάστοτε νόμιμων τύπων προδιαγραφών, καθώς και τα καύσιμα στερεής βιομάζας (pellets, πυρηνόξυλο, woodchips κι άλλα) όπως ορίζονται στο Πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 14961 – 1.
Ειδικά για την περιοχή του Ιστορικού Κέντρου της Αθήνας η χρήση καυσίμου (σ.σ.: φυσικού αερίου) για τη θέρμανση νερού και χώρων των κτιρίων της ως άνω περιοχής καθορίζεται σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στις διατάξεις της κοινής υπουργικής απόφασης υπ΄ αριθμό 4241/796 – ΦΕΚ 239/Β/2000».Επισημαίνεται ότι αυτή η υπουργική απόφαση κατάστησε υποχρεωτική τη χρήση του φυσικού αερίου στην περιοχή του Ιστορικού Κέντρου της Αθήνας.
Άρθρο 3 – ορισμοί. Εκτός από τους ορισμούς για τύπους λεβήτων και καυστήρων, βαθμό απόδοσης και απώλεια θερμότητας καυσαερίων, καθορίζεται και το καύσιμο στερεής βιομάζας ως το στερεό καύσιμο το οποίο παράγεται από τις κατηγορίες βιομάζας που καλύπτονται από το Πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 14961 – 1.
Άρθρο 4 – λειτουργικές απαιτήσεις. Στο άρθρο αυτό με δύο πίνακες ορίζονται οι οριακές τιμές παραμέτρων καυσαερίου λεβήτων πετρελαίου και αερίων καυσίμων καθώς και τα ελάχιστα όρια απόδοσης και τα ανώτατα όρια εκπομπών ρύπων του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 303.05, (σύμφωνα με την κλάση 3 για τις εγκαταστάσεις θέρμανσης οι οποίες χρησιμοποιούν καύσιμα στερεής βιομάζας).Ειδικά για τις υβριδικές εγκαταστάσεις θέρμανσης ή θέρμανσης – ψύξης που κάνουν χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και συγκεκριμένα καυσίμων στερεής βιομάζας και ειδικά για τα δύο πρώτα χρόνια εφαρμογής αυτής της υπουργικής απόφασης, οι συγκεκριμένες εγκαταστάσεις θα πρέπει να πληρούν κατ΄ ελάχιστον τα όρια απόδοσης και τα ανώτατα όρια εκπομπών ρύπων του προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 303.05, σύμφωνα μα την κλάση 2.
Αναφορικά με τις μετρήσεις, και τη λειτουργία λέβητα – καυστήρα, μεταξύ άλλων, ορίζεται:
• Εκτός των σωματιδίων και του ολικού αέριου οργανικού άνθρακα, πρέπει να χρησιμοποιείται κατάλληλος ηλεκτρονικός αναλυτής που διαθέτει αισθητήρες αερίων (συνήθως ηλεκτροχημικά στοιχεία). Για τον προσδιορισμό του δείκτη αιθάλης η μέτρηση στους λέβητες πετρελαίου και αερίων καυσίμων μπορεί να γίνεται και με χειροκίνητη συσκευή αναρρόφησης, αρκεί να τηρείται το πρότυπο αναφοράς ΕΛΟΤ 525.1.
• Στην περίπτωση που ο ηλεκτρονικός αναλυτής διαθέτει και εκτυπωτή, στην εκτύπωση εκτός των μετρήσεων, θα πρέπει να αναγράφονται είτε δια μέσου του οργάνου, είτε ιδιοχείρως, τα στοιχεία του συντηρητή και η ημερομηνία έκδοσης. Το απόκομμα του εκτυπωτή πρέπει να επισυνάπτεται στο φύλλο συντήρησης.
• Τα αποτελέσματα των μετρήσεων CO και NOx του ηλεκτρονικού αναλυτή θα πρέπει να εκφράζονται σε περιεκτικότητα των καυσαερίων σε οξυγόνο αναφοράς 3% (ή 10% για τη βιομάζα), με την εφαρμογή των σχέσεων του παραρτήματος 2.
• Η αξιοπιστία μέτρησης των ηλεκτρονικών αναλυτών θα πρέπει υποχρεωτικά να ελέγχεται ανά έτος είτε από την αντιπροσωπεία πώλησης του αναλυτή, είτε από αρμόδια εργαστήρια διακρίβωσης. Ο ετήσιος έλεγχος θα αποδεικνύεται από τιμολόγιο ή βεβαίωση της αντιπροσωπείας ή του εργαστηρίου.
• Οι λέβητες πρέπει να λειτουργούν στην ωφέλιμη ονομαστική τους ισχύ ή στο πεδίο της μέγιστης και ελάχιστης ωφέλιμης ονομαστικής ισχύος τους εφόσον καθορίζεται πεδίο λειτουργίας από τον κατασκευαστή.
• Σε νέες και υφιστάμενες εγκαταστάσεις θέρμανσης στις οποίες είναι αναγκαία η αντικατάσταση του καυστήρα και ταυτόχρονα έχουν ωφέλιμη θερμική ισχύ μεγαλύτερη από 180 KW, επιβάλλεται η χρήση διβάθμιων καυστήρων ή καυστήρων προοδευτικής έναυσης.
• Σε νέες και υφιστάμενες εγκαταστάσεις – εκτός αυτών που χρησιμοποιούν καύσιμα στερεής βιομάζας – στις οποίες είναι αναγκαία η αντικατάσταση είτε του καυστήρα είτε του λέβητα, επιβάλλεται (με συνυπευθυνότητα του υπεύθυνου της εγκατάστασης και του συντηρητή) να υπάρχει η σήμανση CE σε καυστήρα και λέβητα που αντικαθίσταται ή τοποθετείται σε νέα εγκατάσταση, εφόσον η σήμανση προβλέπεται από την ελληνική ή ευρωπαϊκή νομοθεσία. Στις παραπάνω περιπτώσεις θα πρέπει να δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα από τον εγκαταστάτη του νέου συστήματος ή το συντηρητή, στην καταλληλότητα (ταίριασμα) του καυστήρα που τοποθετείται σε σχέση με το λέβητα, σύμφωνα με τις προδιαγραφές των συσκευών αυτών και τις οδηγίες του κατασκευαστή. Ο εγκαταστάτης ή ο συντηρητής θα χορηγούν στον υπεύθυνο της εγκατάστασης βεβαίωση, όπου θα αιτιολογείται τεκμηριωμένα και επαρκώς η καταλληλότητα του καυστήρα που τοποθετήθηκε, σε σχέση με το λέβητα.
Άρθρο 5 –συντήρηση και ρύθμιση εγκαταστάσεων. Στο άρθρο αυτό καθορίζεται η περιοδικότητα της συντήρησης και ρύθμισης των εγκαταστάσεων, από ποιους εκτελούνται αυτές οι εργασίες και γίνεται εκτενής αναφορά σε θέματα που αφορούν το φύλλο συντήρησης. Τα βασικότερα στοιχεία που αναφέρονται σε αυτό το άρθρο είναι:
• Η συντήρηση – ρύθμιση της εγκατάστασης του συστήματος καυστήρα –λέβητα – καπνοδόχου, ανεξαρτήτως ισχύος και χρησιμοποιούμενου καυσίμου, γίνεται από τους έχοντες προς τούτο κατάλληλη άδεια σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Ουδείς άλλος επιτρέπεται να εκτελεί τις εργασίες συντήρησης – ρύθμισης, με συνυπευθυνότητα του υπευθύνου της εγκατάστασης. Για τις εγκαταστάσεις κεντρικής θέρμανσης κτιρίων που χρησιμοποιούνται για κατοικίες, γραφεία, καταστήματα, ξενοδοχεία, νοσοκομεία και πάσης φύσεως υπηρεσίες υγείας – πρόνοιας, εκπαίδευσης, συνάθροισης κοινού ή άλλους παρεμφερείς σκοπούς καθώς και σε εγκαταστάσεις θέρμανσης χώρων εργασίας βιομηχανικών ή βιοτεχνικών ή εμπορικών μονάδων, εφόσον όμως πρόκειται για ιδιαίτερες εστίες καύσης, αποκλειστικά για τη θέρμανση των χώρων αυτών, η συντήρηση – ρύθμιση γίνεται τουλάχιστον μια φορά το χρόνο.
Για τις εγκαταστάσεις θέρμανσης νερού χρήσης ή παραγωγής ατμού σε κτίρια ξενοδοχείων, κλινικών, θεραπευτηρίων και λοιπών παρεμφερών χρήσεων, γυμναστήρια, κολυμβητήρια, πισίνες, λουτρικές εγκαταστάσεις και στεγνοκαθαριστήρια (ανεξάρτητα αν οι ίδιες, εκτός της παραγωγής ζεστού νερού χρήσης ή ατμού, χρησιμοποιούνται και για κεντρική θέρμανση κατά την χειμερινή περίοδο), η συντήρηση – ρύθμιση γίνεται τουλάχιστον μια φορά το εξάμηνο.
Ειδικά για τις εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούν καύσιμα στερεής βιομάζας, η συντήρηση επιβάλλεται να γίνεται και σε συχνότερα χρονικά διαστήματα, εφόσον αυτό προβλέπεται από τις οδηγίες του κατασκευαστή.
• Για τις εγκαταστάσεις κεντρικής θέρμανσης με συνολική εγκατεστημένη ισχύ μεγαλύτερη ή ίση των 400 kW επιβάλλεται ο έλεγχος και η διενέργεια μέτρησης καυσαερίων, τουλάχιστον μία φορά το μήνα και η καταχώρησή τους σε σχετικό βιβλίο μετρήσεων καυσαερίων, θεωρημένο από την αρμόδια διεύθυνση του ΥΠΕΚΑ ή τις κατά τόπους αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης.
• Μετά από κάθε συντήρηση, επισκευή ή ρύθμιση (συμπεριλαμβανομένης και της ρύθμισης για τη θέση της εγκατάστασης σε λειτουργία για πρώτη φορά), ο συντηρητής υποχρεούται να συμπληρώνει με επιμέλεια, ακρίβεια και πληρότητα και να υπογράφει το φύλλο συντήρησης και να το παραδίδει (το πρωτότυπο) στον υπεύθυνο της εγκατάστασης. Ο συντηρητής υποχρεούται στο φύλλο συντήρησης να αναφέρει ενδεχόμενα προβλήματα, δυσλειτουργίες ή ελλείψεις που επηρεάζουν την αποδοτική και ασφαλή λειτουργία του συστήματος καυστήρα – λέβητα – καπνοδόχου (συμπεριλαμβανομένων και προβλημάτων ή ελλείψεων στο χώρο του λεβητοστασίου). Προτείνει επίσης και ενδεδειγμένες κατά την άποψή του λύσεις στον υπεύθυνο της εγκατάστασης.
• Ο κάθε αδειούχος συντηρητής, υποχρεούται να διαθέτει τυπωμένα ατομικά μπλοκ φύλλα συντήρησης κατά το πρότυπο του Παραρτήματος 1 (δίφυλλα με προτότυπο και αντίγραφο), με αριθμημένα κατά αύξοντα αριθμό τα φύλλα συντήρησης στα οποία θα υπάρχουν εκτυπωμένα τα πλήρη στοιχεία του συντηρητή. Τα μπλοκ με τα φύλλα συντήρησης, ο συντηρητής θα μπορεί να τα προμηθεύεται από το επαγγελματικό του σωματείο, το οποίο θα τα σφραγίζει και θα τηρεί πλήρες αρχείο για τα διανεμόμενα φύλλα συντήρησης.
Εναλλακτικά μπλοκ με φύλλα συντήρησης που δεν προέρχονται από το επαγγελματικά σωματεία θα πρέπει να σφραγίζονται και να θεωρούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης με την επίδειξη της ισχύουσας άδειας ασκήσεως επαγγέλματος του κάθε συντηρητή. Ειδικά για τις περιπτώσεις των Διπλωματούχων Μηχανικών ή Πτυχιούχων Μηχανικών ΤΕ που διενεργούν οι ίδιοι εργασίες συντήρησης – ρύθμισης, η θεώρηση των μπλοκ που θα χρησιμοποιούν, θα γίνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ, ή τις αρμόδιες υπηρεσίες των κατά τόπους Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων, με την επίδειξη της άδειάς τους από την αρμόδια ΔΥΟ για έναρξη επιτηδεύματος. Απαγορεύεται η συμπλήρωση φύλλου συντήρησης σε φωτοτυπία.
• Τα αντίγραφα των φύλλων συντήρησης υποχρεούται να διατηρεί στο αρχείο του ο συντηρητής για δύο χρόνια. Το φύλλο συντήρησης ακυρώνεται στην περίπτωση που έπειτα από έλεγχο και μετρήσεις των αρμόδιων ελεγκτικών οργάνων, προκύψουν παράμετροι εκτός των οριακών τιμών. Στην περίπτωση αυτή ο υπεύθυνος της εγκατάστασης υποχρεούται να εφοδιαστεί με νέο φύλλο συντήρησης, εντός πέντε ημερών.
• Κατά την αρχική θέση και λειτουργία της εγκατάστασης, αντίγραφο του φύλλου συντήρησης (φωτοτυπία του πρωτοτύπου) και με την ένδειξη «αρχική λειτουργία» υποβάλλεται από τον συντηρητή στις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ ή τις κατά τόπους αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης. Σε περίπτωση εγκατάστασης με φυσικό αέριο, αντίγραφο του αρχικού φύλλου συντήρησης υποβάλλεται και στην εταιρία παροχής αερίου της περιοχής της εγκατάστασης.
• Ειδικά για τις εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούν καύσιμα στερεής βιομάζας, έως ότου θεσμοθετηθεί κατάλληλο καθεστώς πιστοποίησης για τους εγκαταστάτες μικρής κλίμακας λεβήτων και θερμαστρών βιομάζας σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία 2009/28/ΕΚ, υπεύθυνοι για τη συντήρηση αυτών των εγκαταστάσεων είναι είτε ο εκάστοτε εγκαταστάτης είτε οι αδειούχοι συντηρητές.
Άρθρο 6 – υπεύθυνοι εγκαταστάσεων σταθερών εστιών καύσεις, υποχρεώσεις. Ορίζονται ως υπεύθυνοι των εγκαταστάσεων οι ιδιοκτήτες ή οι νόμιμοι αντιπρόσωποί τους, οι διαχειριστές και οι ορισθέντες για το σκοπό αυτό στα κτίρια που στεγάζονται δημόσιες υπηρεσίες. Ανάμεσα στις υποχρεώσεις τους είναι η ανάθεση των εργασιών συντήρησης – ρύθμισης μόνον σε τεχνικούς που διαθέτουν την απαιτούμενη άδεια για τις εργασίες αυτές, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Άρθρο 7 – έλεγχος εφαρμογής. Αναφέρεται ότι ο έλεγχος για την τήρηση των όρων και μέτρων αυτής της απόφασης γίνεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ και των κατά τόπους Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων.
Άρθρο 8 – κυρώσεις. Αναφέρεται ότι οι παραβάτες των διατάξεων της απόφασης υπόκεινται στις κυρώσεις των άρθρων 28, 29 και 30 του Ν. 1650, όπως αυτά τροποποιήθηκαν με τα άρθρα 98 παρ. 12 του Ν. 1892/1990, άρθρο 4 του Ν. 3010/2002 και άρθρο 21 του Ν. 4014/2011.
Επιπλέον προβλέπεται:
• Στις περιπτώσεις παραβάσεων σε εγκαταστάσεις κεντρικής θέρμανσης που χρησιμοποιούνται μόνο για τη θέρμανση κτιρίων κατοικιών ( και όχι ξενοδοχείων, νοσοκομείων, γραφείων κλπ), παρέχεται αρχικά και ανάλογα με την περίπτωση, εύλογη προθεσμία συμμόρφωσης.
Η διαδικασία επιβολής των προβλεπόμενων κυρώσεων μόνο για τις περιπτώσεις αυτές, ακολουθείται εάν μετά την πάροδο της δοθείσης προθεσμίας συμμόρφωσης, διαπιστωθεί ότι δεν υπήρξε συμμόρφωση.
• Σε περιπτώσεις εγκαταστάσεων που διαπιστώνεται από τα αρμόδια όργανα ελέγχου συνεχόμενες υπερβάσεις των προβλεπόμενων ορίων για περισσότερες για 3 συνεχόμενες αυτοψίες εντός 30 ημερολογιακών ημερών, επιβάλλεται διακοπή λειτουργίας της εγκατάστασης, μέχρις ότου τα αρμόδια όργανα ελέγχου βεβαιώσουν ότι αυτή λειτουργεί κανονικά και εντός ορίων.
• Σε περίπτωση που διαπιστώνεται και βεβαιώνεται εγγράφως από τα αρμόδια όργανα ελέγχου, ότι η υπέρβαση των ορίων οφείλεται σε ανεπάρκεια ή ακαταλληλότητα των εργασιών συντήρησης – ρύθμισης της εγκατάστασης θέρμανσης, οι κυρώσεις επιβάλλονται στον συντηρητή που πραγματοποίησε τη συντήρηση – ρύθμιση και υπέγραψε το φύλλο συντήρησης της εγκατάστασης.
Ανεπάρκεια ή ακαταλληλότητα των εργασιών συντήρησης – ρύθμισης καταλογίζεται όταν διαπιστώνεται ότι οι καθοριζόμενες προδιαγραφές εκπομπών καυσαερίων και απωλειών θερμότητας δεν τηρούνται παρ΄ ότι έγιναν, για τη συγκεκριμένη περίοδο οι προβλεπόμενες εργασίες και εκδόθηκε από τον συντηρητή φύλλο συντήρησης χωρίς να αναφέρονται σε αυτό τυχόν προβλήματα του συστήματος ή προτάσεις για επισκευές ή βελτιώσεις. Δεν καταλογίζεται ανεπάρκεια ή ακαταλληλότητα στον συντηρητή, στις περιπτώσεις που η απόκλιση από τα όρια αποδεδειγμένα οφείλεται σε πρόσφατη παραλαβή πετρελαίου ή μεγάλη διακύμανση στην πίεση του φυσικού αερίου ή σε χρήση ακατάλληλου ή μη επιτρεπόμενου καυσίμου στερεής βιομάζας ή σε μη γενόμενες εργασίες για τη βελτίωση του συστήματος από τον υπεύθυνο της εγκατάστασης, παρότι αυτές είχαν προταθεί από τον συντηρητή στο φύλλο συντήρησης.
Στο τελευταίο άρθρο 9, αναφέρεται ότι από την έναρξη ισχύος αυτής της απόφασης καταργείται η 10315/22.03.1993 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β΄ 369.