Το φρενάρισμα του «Εξοικονομώ» και η «καμπάνα» της ΕΕ

Το νέο «Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον» μετά από πολλές αναβολές και εξαγγελίες «πήρε μπροστά» αλλά φρέναρε απότομα καθώς η ηλεκτρονική πλατφόρμα δεν ήταν έτοιμη να υποδεχθεί τον μεγάλο όγκο των αιτήσεων καθώς σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μέσα σε λίγες ώρες έγιναν 1,5 εκατομμύριο προσπάθειες εισόδου.

Έτσι, η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων μετατίθεται χρονικά με τους κατοίκους της Αττικής και του Νοτίου Αιγαίου να καλούνται να υποβάλουν εκ νέου αίτηση στις 2 Απριλίου το πρωί, δηλαδή ύστερα από μισό μήνα.

Όπως είχε αναφέρει σε ρεπορτάζ του το insider.gr, η αγορά ανέμενε ότι θα προέκυπτε επιπλέον καθυστέρηση καθώς δεν είχε δοκιμαστεί το σύστημα, κάτι που απαιτεί χρόνο. Το πρόβλημα όμως δεν είναι όμως μόνο η μία επιπλέον καθυστέρηση μετά από τόσες – η οποία σαφώς και στοιχίζει στην αγορά η οποία αναμένει κυριολεκτικά να «αναστηθεί» μέσω του προγράμματος- αλλά και το θέμα της ουσιαστικής ενσωμάτωσης της οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση, η οποία σχετίζεται άμεσα με τα προγράμματα εξοικονόμησης για τις κατοικίες, τα δημόσια και τα επαγγελματικά κτίρια, εφόσον γίνεται λόγος για κίνητρα.

Πριν από λίγες ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε προειδοποιητική επιστολή στην Ελλάδα καλώντας την επίσημα μεταξύ άλλων, να ορίσει τα Κτίρια Ελάχιστης Ενεργειακής Κατανάλωσης (ΝΖΕΒ) με νέα αναθεώρηση του ΚΕΝΑΚ, καθώς επίσης να εγκρίνει και να κοινοποιήσει την επικαιροποιημένη της μακροπρόθεσμη στρατηγική ανακαίνισης για τα δημόσια και τα εμπορικά κτίρια και για τις κατοικίες, όπως απαιτείται στην οδηγία για την ενεργειακή απόδοση (οδηγία 2012/27/ΕΕ). Ουσιαστικά, με την επιστολή η ΕΕ δίνει δύο μήνες παράταση στη χώρα για να απαντήσει στα επιχειρήματα της Επιτροπής «διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει στο εν λόγω κράτος μέλος αιτιολογημένη γνώμη», όπως αναφέρει και στη συνέχεια να το παραπέμψει στο ευρωπαϊκό δικαστήριο με επαπειλούμενο πρόστιμο της τάξης των 30.000 ευρώ ημερησίως.

Τι σημαίνει όμως πρακτικά αυτό;

Η Ελλάδα έχει ψηφίσει το ν. 4342/2015 για την ενσωμάτωση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ (το 2015!). Ο νόμος περιέχει δεσμεύσεις και σχέδια για την ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών, δημοσίων κτιρίων, καθώς επίσης για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας κλπ. Ωστόσο, όπως αναφέρει ο κ. Παντελής Πατενιώτης, Μηχανικός Δημοσίων Έργων και εκπρόσωπος των Φορέων Εξοικονόμησης Ενέργειας, «ουσιαστικά δεν έχει υλοποιηθεί τίποτα. Για παράδειγμα, στο Άρθρο 25 προβλέπεται εκπόνηση σχεδίου δράσης (εντός 6 μηνών) για την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας, αλλά τίποτα δεν έχει υλοποιηθεί. Στο Άρθρο 6 προβλέπεται εξοικονόμηση από τις ανακαινίσεις κτιρίων 654 κιλοβατώρες πρωτογενούς ενέργειας ετησίως, ούτε εδώ έχει γίνει τίποτα. Όσον αφορά στην ενεργειακή αναβάθμιση, εκεί είμαστε ακόμη πιο πίσω καθώς μέχρι το 2020 θα πρέπει να έχουμε αναβαθμίσει ενεργειακά 200.000 κατοικίες (κάτι που προσπαθεί να καλύψει το Εξοικονομώ Κατ’ Οίκον ΙΙ). Η αγορά και εμείς θεωρούμε ότι το πρόγραμμα πρέπει να δεκαπλασιαστεί καθώς αυτή τη στιγμή θα καλυφθούν 20.000-30.000 κατοικίες, κάτι που απέχει πολύ από τις 200.000. Παράλληλα, υπάρχει υποχρέωση ενεργειακής αναβάθμισης μεγάλου όγκου των δημοσίων κτιρίων (280) και 3.500 κτιρίων επαγγελματικής χρήσης. Οι Περιφέρειες τρέχουν προγράμματα για την ανακαίνιση των κτιρίων και γίνεται λόγος για τα κτίρια μηδενικής κατανάλωσης nZEB. Μόνο που και εδώ φαινόμαστε σα να «λογαριάζουμε χωρίς τον ξενοδόχο». Γιατί πώς θα κάνουν μελέτη οι μηχανικοί για να επιτύχουν κτίρια μηδενικής κατανάλωσης αφού δεν υπάρχει ακόμη κανονισμός;».

Αναδημοσίευση από το “Energy World”