Αρχική » Συνδικαλιστικά Νέα Υδραυλικών » Σύνδεσμοι » Σύνδεσμος Αθηνών: Αίτημα για άρση της απαγόρευσης πετρελαιοκίνησης των επαγγελματικών αυτοκινήτων

Σύνδεσμος Αθηνών: Αίτημα για άρση της απαγόρευσης πετρελαιοκίνησης των επαγγελματικών αυτοκινήτων

ΥΠΕΧΩΔΕ: «Θα το δούμε όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν»

Αίτημα για άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης των επαγγελματικών αυτοκινήτων στην Αθήνα με βάση τα νέα αντιρρυπαντικά  δεδομένα στους ευρωπαϊκούς κινητήρες ντίζελ, κατέθεσε στους υπουργούς Οικονομίας, ΠΕΧΩΔΕ και Μεταφορών το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου.
Στο αίτημα του Συνδέσμου απάντησε η Διεύθυνση ΕΑΡΘ, τμήμα αυτοκινήτων και εξωτερικών καύσεων του ΥΠΕΧΩΔΕ, με την επισήμανση ότι ναι μεν οι νέοι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας πετρελαιοκινητήρες (EURO IV-V) εκπέμπουν μειωμένους ρύπους σε σχέση με τους παλιούς, προϋπόθεση όμως  γι’ αυτό είναι να εφοδιάζονται με καύσιμο που περιέχει θείο 10 ppm.
 Κι επειδή στην ελληνική αγορά, μέχρι την 1/1/2009, θα κυκλοφορούν δύο τύποι πετρελαίου κίνησης, το υποχρεωτικό, με περιεκτικότητα 50 ppm σε θείο και το προαιρετικό, με περιεκτικότητα 10 ppm σε θείο, «είναι δύσκολα ελέγξιμο το κατά πόσο θα χρησιμοποιείται το ενδεδειγμένο καύσιμο. (…) Όταν οι συνθήκες ρύπανσης το επιτρέψουν και πάντα με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος το ΥΠΕΧΩΔΕ θα αποφασίσει για την άρση ή μη της κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη» αναφέρεται στην επιστολή του υπουργείου, που υπογράφει ο προϊστάμενος της διεύθυνσης Π. Ζήκος.

«Ό,τι ισχύει στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες»
Το αίτημα της διοίκησης του Συνδέσμου προς τους υπουργούς Οικονομίας και Οικονομικών, ΠΕΧΩΔΕ, Μεταφορών και Επικοινωνιών, κ.κ. Γεώργιο Αλογοσκούφη, Γεώργιο Σουφλιά και Κωστή Χατζηδάκη, έχει ως εξής:
«Κύριοι υπουργοί
Ο Σύνδεσμος Εγκαταστατών υδραυλικών της Αθήνας που απαριθμεί 2.500 μέλη, σας καταθέτει αίτημα για την άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης των επαγγελματικών αυτοκινήτων ανεξαρτήτου ωφέλιμου φορτίου στην Αθήνα, μια και οι λόγοι για τους οποίους ίσχυαν αυτού του είδους οι περιορισμοί, έχουν πλέον παρέλθει. Σήμερα, η σύγχρονη τεχνολογία των κινητήρων ντίζελ, τους έχει φέρει στο επίπεδο ώστε να είναι εξίσου και σε ορισμένους τομείς «φιλικότεροι» στο περιβάλλον από τους αντίστοιχους της βενζίνης. Πρακτικά λοιπόν και εφόσον οι πετρελαιοκινητήρες υπερκαλύπτουν αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπής καυσαερίων, δεν αντιλαμβανόμαστε γιατί η Ελλάδα πρέπει να μένει σε λογικές περασμένων δεκαετιών.
Από την άλλη, είναι οξύμωρο  η νομοθεσία να σου δίνει το δικαίωμα  να κυκλοφορείς ελεύθερα στην Αθήνα του κυκλοφοριακού κορεσμού με φορτηγό πετρελαίου πάνω από 4,5 τόνους μεικτό βάρος, και όχι με μικρότερο.
Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη αποτελούν τις δύο μοναδικές πόλεις στην Ευρώπη που ισχύει η απαγόρευση της πετρελαιοκίνησης, όχι μόνο για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα αλλά και για τα Ι.Χ. Δεν νομίζουμε οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες  να ενδιαφέρονται λιγότερο για το περιβάλλον τους απ’ ό,τι εμείς;
Οι περισσότερες χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχουν εδώ και πολλά χρόνια αποδεχθεί το γεγονός ότι οι κινητήρες ντίζελ μπορούν να συνεισφέρουν στη μείωση της περιβαλλοντικής ρύπανσης και αυτός είναι ο λόγος που τα ντίζελ αυτοκίνητα είναι τόσο διαδεδομένα. Ήρθε, λοιπόν, η στιγμή να αποβάλουμε και εμείς οι Έλληνες τις προκαταλήψεις μας και να ακολουθήσουμε τους υπόλοιπους Ευρωπαίους.  Πέραν τούτου, η επιλογή αυτοκινήτου αρχίζει να «σφίγγει» για τους συναδέλφους μας, αφού στις 20 των περιπτώσεων των επαγγελματικών αυτοκινήτων, τα 18 έχουν υποχρεωτική πετρελαιοκίνηση. Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές, σε ποσοστό πάνω του 70% στρέφονται πλέον στην παραγωγή πετρελαιοκίνητων μοντέλων, λόγω των πολλών πλεονεκτημάτων που παρουσιάζουν αυτά. Μικρότερη κατανάλωση καυσίμου και συνεπώς χαμηλότερο κόστος κίνησης, αξιοπιστία, μακροζωία των κινητήρων κ.ά. 
Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι το αίτημά μας αυτό εντάσσεται μέσα στο γενικότερο αίτημα που σας έχουν καταθέσει, τόσο οι φορείς εισαγωγέων αυτοκινήτων όσο και άλλοι επαγγελματικοί σύλλογοι, για την ελεύθερη κυκλοφορία των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Παρακαλούμε πολύ όπως  εξετάσετε το αίτημά μας».
Η επιστολή υπογράφεται από τον πρόεδρο Αθανάσιο Στρουμπούλη και τον γενικό γραμματέα του Συνδέσμου Γεώργιο Κωνσταντέλλο.

«Συνεκτιμώνται όλοι οι παράγοντες»
Η απαντητική επιστολή της αρμόδιας διεύθυνσης του ΥΠΕΧΩΔΕ προς το Σύνδεσμο, έχει ως εξής:
«Σε απάντηση της παραπάνω σχετικής επιστολής σας, σας ενημερώνουμε για τα εξής:
1) Η απαγόρευση κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη εξακολουθεί να ισχύει, κυρίως λόγω των υπερβάσεων των ορίων της οδηγίας της Ε.Ε. για τα αιωρούμενα σωματίδια, τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη. Όπως προκύπτει από πληθώρα μελετών, η κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων οχημάτων αποτελεί σημαντικότατο παράγοντα επιβάρυνσης της ατμόσφαιρας σε αιωρούμενα σωματίδια. Επομένως, η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης, θα πρόσθετε μια επιπλέον σωματιδιακή πηγή ρύπανσης.
2) Στην ευρωπαϊκή αγορά είναι πράγματι διαθέσιμα πετρελαιοκίνητα επιβατηγά οχήματα εφοδιασμένα με κινητήρες νέας τεχνολογίας. Με τη νέα τεχνολογία Euro IV και V, μειώνονται οι εκπεμπόμενοι ρύποι των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων σε σχέση με τις προηγούμενες τεχνολογίες πετρελαιοκινητήρων, σε σημαντικό ποσοστό. Ωστόσο, οι οριακές τιμές εκπομπών των πετρελαιοκινητήρων νέας τεχνολογίας είναι χαμηλότερες μεν για τους ρύπους μονοξείδιο του άνθρακα (CO) και υδρογονάνθρακες (HC), αλλά παραμένουν υψηλότερες για τα αζωτοξείδια (NOx), και τα αιωρούμενα σωματίδια (όπου υπάρχει και το πρόβλημα), σε σχέση με την αντίστοιχη τεχνολογία των βενζινοκινητήρων.
3) Οι νέοι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας πετρελαιοκινητήρες (Euro IV-V), για την αποτελεσματική λειτουργίας τους απαιτούν καύσιμο με περιεκτικότητα σε θείο 10 ppm (σχεδόν μηδενικά επίπεδα). Σε αντίθετη περίπτωση, αν εφοδιαστούν με καύσιμο περιεκτικότητας σε θείο μεγαλύτερης των 10 ppm, υπάρχει κίνδυνος «δηλητηρίασης» της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (καταλύτη – παγίδας καπνού), με δυσμενή αποτελέσματα στις εκπομπές ρύπων.
4) Σύμφωνα με οδηγίες της Ε.Ε. για τη βελτίωση της ποιότητας των καυσίμων, από 1.1.2005 μέχρι 1.1.2009 κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά δύο τύποι πετρελαίου κίνησης. Υποχρεωτικά πετρέλαιο κίνησης με περιεκτικότητα 50 ppm σε θείο και προαιρετικά πετρέλαιο κίνησης με περιεκτικότητα σε θείο 10 ppm. Εφόσον υπάρχουν στην αγορά δύο τύποι καυσίμων, είναι εξαιρετικά δύσκολο να ελεγχθεί κατά πόσο θα χρησιμοποιείται το ενδεδειγμένο καύσιμο σε σχέση με την τεχνολογία του πετρελαιοκινητήρα, το οποίο όπως τονίστηκε και παραπάνω είναι προαπαιτούμενο για την αποτελεσματική λειτουργία του.
Συμπερασματικά, το ΥΠΕΧΩΔΕ εξετάζει διαφορετικά σενάρια μείωσης των αιρουμένων σωματιδίων, με βάση και τα αποτελέσματα των μελετών «Επιχειρησιακά σχέδια για την καταπολέμηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης» για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που υλοποιήθηκαν και ολοκληρώθηκαν στα πλαίσια του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης. Συνεκτιμώντας παράλληλα την ανάπτυξης της τεχνολογίας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, τη διαθεσιμότητα χρονικά και χωρικά του καυσίμου με μειωμένα επίπεδα θείου, το περιβαλλοντικό όφελος από τους άλλους μειωμένους ρύπους των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, θα αποφασίσει για την άρση ή μη της κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όταν οι συνθήκες ρύπανσης στις δύο μεγαλουπόλεις το επιτρέψουν και πάντα με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος.
Ο προϊστάμενος της διεύθυνσης
Π. Ζήκος»