Αρχική » Περιεχόμενα » Ειδήσεις » Όλοι συμφωνούν, ποιος όμως μπορεί να επιβάλει και την εφαρμογή του νόμου;

Όλοι συμφωνούν, ποιος όμως μπορεί να επιβάλει και την εφαρμογή του νόμου;

geo - thraki.jpg

geo - thraki.jpgΈξι μήνες μετά, και η καταστρατήγηση της νομοθεσίας για τις εγκαταστάσεις φυσικού αερίου στη Θράκη συνεχίζεται
– Άλλο καθεστώς στην Κατερίνη

Το πρόβλημα με τις εσωτερικές εγκαταστάσεις φυσικού αερίου στη Θράκη, που μας έχει απασχολήσει ως περιοδικό, αντιμετωπίσθηκε!
Όχι όμως από τους αρμόδιους φορείς, αλλά από την …πτώση της οικοδομικής δραστηριότητας στην περιοχή.
Όπως πληροφορηθήκαμε, η οικοδομή βρίσκεται σε ύφεση, οπότε δεν έχει νόημα να συζητάμε πλέον για εσωτερικές εγκαταστάσεις φυσικού αερίου.
Σαρκαστικό το σχόλιό μας, όμως εκφράζει την πραγματικότητα, αφού, πέρα από το γεγονός ότι δεν ίδρωσε το αυτί κανενός νομάρχη και δημάρχου από την αυταπόδεικτη, εδώ και χρόνια, παραβίαση της νομοθεσίας, δεν άλλαξε και τίποτα ως προς την εφαρμογή της, από την ημέρα που φέραμε το θέμα στη δημοσιότητα.
Μένει βέβαια να δούμε την εξέλιξη από την παρέμβαση του Γενικού Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, όμως και σε αυτή την περίπτωση, η είδηση θεωρούμε ότι θα περιορίζεται σε μία σύσταση προς τις πολεοδομίες για την εφαρμογή της νομοθεσίας από ‘δω και πέρα.
Έστω κι έτσι όμως, το ζήτημα είναι ποιος θα ελέγξει την τήρηση της εφαρμογής του νόμου. Και εξηγούμαστε:
Τα υπουργεία Ανάπτυξης και ΠΕΧΩΔΕ συμφωνούν μαζί μας ότι υφίσταται καταστρατήγηση της νομοθεσίας -έστω και αν το λένε με έμμεσο τρόπο (δημοσιεύουμε σε άλλο σημείο τις απαντήσεις που λάβαμε για το θέμα), αλλά, απ’ ό,τι αντιλαμβανόμαστε, επειδή η διάχυση ευθύνης είναι πολύ μεγάλη και ξεφεύγει από τα όρια των αρμοδιοτήτων τους, δεν μπορούν να «τεντώσουν τα χέρια τους» σε φορείς που δεν εποπτεύουν.
Δεν μπορούν, δηλαδή, να επιβάλλουν στις πολεοδομίες να εφαρμόσουν τη νομοθεσία.
Οι τελευταίες υπάγονται ιεραρχικά στους νομάρχες, οι οποίοι ελέγχονται πειθαρχικά από τους περιφερειάρχες.
Κι επειδή όλοι αυτοί οι ταγοί βρίσκονται στην ίδια γειτονιά, δεν θα τα χαλάσουν κιόλας… Κάθε τέσσερα χρόνια έχουμε εκλογές, αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε. Το αποκεντρωτικό πελατειακό σύστημα αντέχει. Ανθίσταται.
Η ΔΕΠΑ (δημοσιεύουμε τις απόψεις της για το θέμα), -που κι αυτή δεν μπορεί να παρέμβει- διεμήνυσε ότι περί τα τέλη του 2009 θα έχει ιδρυθεί η ΕΠΑ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, κι έτσι λοιπόν απρόσκοπτα η νέα εταιρία θ’ αρχίσει το έργο της για τη διείσδυση του φυσικού αερίου στον αστικό τομέα.
Θα πάρει και επιδοτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την κατασκευή των δικτύων, με το οξύμωρο, όμως, η Ευρώπη να δίνει χρήματα για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη χρήση του φυσικού αερίου από τους καταναλωτές, και η ελληνική πολιτεία εδώ και 4 χρόνια να τη φρενάρει!!!
Δεν θα πούμε ότι οι μηχανικοί της Θράκης είχαν άδικο σε όλα τα σημεία της κριτικής τους ως προς το νόμο 3175/2003.
Άλλο όμως το διαφωνώ και άλλο το  δεν εφαρμόζω. Και, μάλιστα, πείθοντας και τους εκπροσώπους του α’ και β’ βαθμού τοπικής αυτοδιοίκησης, που δεν έχουν και σχέση με τεχνικά ζητήματα.
Σε κάθε περίπτωση, η αλήθεια είναι μία. Την καταστρατήγηση της νομοθεσίας θα την βρουν μπροστά τους.
Και τεχνικά και οικονομικά.
Πολλές κατοικίες, εκ των πραγμάτων δεν θα καταφέρουν να πάρουν αέριο, ενώ οι καταναλωτές θα επιβαρυνθούν υπέρμετρα, απ’ ό,τι αν η εγκατάσταση γινόταν κατά τη φάση ανέγερσης της οικοδομής.
Άλλη… νομοθεσία στην Κατερίνη
Και από τη Θράκη, φτάνουμε στην Κατερίνη. Σας το είχαμε προαναγγείλει στο προηγούμενο τεύχος.
Ξεκινάμε μ’ ένα γενικό ερώτημα:
Εάν έχει κατασκευαστεί η εσωτερική εγκατάσταση φυσικού αερίου σε μία νέα οικοδομή, έχουν λόγο οι ενδιαφερόμενοι (μηχανικοί ή ιδιοκτήτες) να μην επιδιώκουν την αυτοψία της εγκατάστασης, όπως άλλωστε ρητώς ορίζει η νομοθεσία;
Η λογική απάντηση είναι όχι.
Επειδή, όμως, το λογικό και το παράλογο τα χωρίζει μία λεπτή κόκκινη γραμμή, η κατάσταση στην Κατερίνη, εδώ και 2 χρόνια, όπως πληροφορούμαστε, έχει ως εξής:
Οι μηχανικοί στέλνουν προς έγκριση στη ΔΕΠΑ (μια και δεν έχει συσταθεί ακόμα Εταιρία Παροχής Αερίου στην περιοχή) τις μελέτες εσωτερικών εγκαταστάσεων. Οι μελέτες επιστρέφουν, και από εκεί και πέρα, με μία δική τους υπεύθυνη δήλωση, του εγκαταστάτη και του ιδιοκτήτη, η πολεοδομία (και του δήμου και της νομαρχίας) θεωρεί την οικοδομική άδεια.
Δίνει δηλαδή το πράσινο φως για την ηλεκτροδότηση της οικοδομής.
Από την ανωτέρω διαδικασία, προφανώς με τη σύμφωνη γνώμη των πολεοδομιών, απουσιάζει ο έλεγχος της κατασκευασθείσας εγκατάστασης, η αυτοψία δηλαδή από τη ΔΕΠΑ.
Διαδικασία που ορίζεται ρητώς από το νόμο 3175/2003 και την εγκύκλιο 27 του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Χωρίς τη βεβαίωση της ΔΕΠΑ για το «καλώς έχειν» της εγκατάστασης, την ασφάλειά της δηλαδή, οι πολεοδομίες δεν μπορούν να θεωρούν τις οικοδομικές άδειες. Γιατί όμως τις θεωρούν, πού βασίζονται;
Ο υπεύθυνος της πολεοδομίας του δήμου Κατερίνης κ. Φώτης Ζορμπάς με τον οποίο συνομιλήσαμε, ήταν κατηγορηματικός.
«Η πολεοδομική νομοθεσία δεν αναφέρει πουθενά για αυτοψία από τη ΔΕΠΑ.
Οι αυτοψίες γίνονται από τους ίδιους τους μηχανικούς, με την υπεύθυνη δήλωση που υπογράφουν και καταθέτουν σε εμάς, μαζί με την υπεύθυνη δήλωση του εγκαταστάτη και του ιδιοκτήτη της οικοδομής. Με αυτές τις 3 υπεύθυνες δηλώσεις μπορεί να ρευματοδοτηθεί η οικοδομή.
Ως πολεοδομία, δεν είμαστε υποχρεωμένοι να ειδοποιούμε τη ΔΕΠΑ για αυτοψία. Εάν θέλει η ΔΕΠΑ, ας έρθει να κάνει ελέγχους. Εμείς δεν κάνουμε κάτι παράνομο», μας επισήμανε ο κ. Ζορμπάς.
Για το παράνομο ή όχι, εμείς δεν θα πάρουμε καμία θέση. Ούτε θα εξετάσουμε αν ψευδώς κάποιοι μηχανικοί δηλώνουν ότι έχει κατασκευαστεί η εγκατάσταση. (Βλέπε παράδειγμα Αθήνας για 17 συνεχόμενα χρόνια).
Οι αρμόδιοι καλούνται να πάρουν θέση…
Βασίλης Τσάκος