Αρχική » Περιεχόμενα » Εκπαίδευση » Νίκος Βαλομάνδρας: Οι επαγγελματίες μπορούν να δώσουν στους μαθητές την πραγματική διάσταση του επαγγέλματος

Νίκος Βαλομάνδρας: Οι επαγγελματίες μπορούν να δώσουν στους μαθητές την πραγματική διάσταση του επαγγέλματος

Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα του Κλάδου αυτή τη στιγμή στην χώρα μας, είναι αυτό της σωστής και ενημερωμένης κατάρτισης των νέων παιδιών που θέλουν να μπουν στο επάγγελμα. Κάποιοι έμπειροι συνάδελφοι επαγγελματίες, βάζουν το λιθαράκι τους προς αυτήν την κατεύθυνση, παίρνοντας τον ρόλο του δασκάλου.
Ένας από αυτούς είναι και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τρικάλων, Νίκος Βαλομάνδρας, ο οποίος μας απαντά σε μερικές ερωτήσεις πάνω σε αυτή του τη δραστηριότητα.

Πώς προέκυψε η συνεργασία σας με το Ι.Ε.Κ.; Έχετε διδακτική εμπειρία και από το παρελθόν ή είναι η πρώτη φορά που ασχολείστε με την εκπαίδευση των νέων συναδέλφων;
Θα απαντήσω με την σειρά τα ερωτήματα που θέσατε.
Η συνεργασία με το Ι.Ε.Κ., έχει ξεκινήσει εδώ και τρία χρόνια. Η αρχή έγινε από το Ι.Ε.Κ., καθώς μας κάλεσε ως σύνδεσμο σε μια ημερίδα που αφορούσε τις εγκαταστάσεις φυσικού αερίου. Έκτοτε η συνεργασία μας διευρύνθηκε, καθώς στους χώρους του Ι.Ε.Κ., έχουν διοργανωθεί και άλλα τεχνικά σεμινάρια για τα μέλη του συλλόγου μας.
Διδακτική εμπειρία με την έννοια της τάξης, των μαθητών και του καθηγητή, όχι δεν έχω. Είναι η πρώτη φορά που ασχολούμαι με κάτι τέτοιο. Διδακτική εμπειρία όμως με την έννοια του υπαλλήλου και του αφεντικού έχω αρκετή και αυτή είναι που μετράει. Η εμπειρία αυτή μου έδωσε όλα τα εφόδια που απαιτούνται για να ανταπεξέλθω στην νέα αυτήν πρόκληση. Η διαφορά για εμένα είναι ότι στην τάξη μπορώ και εκπαιδεύω περισσότερους μελλοντικούς τεχνικούς.


Πόσο αναγκαίο είναι να διδάσκουν επαγγελματίες υδραυλικοί και οι τεχνικοί εγκαταστάσεων καύσης σε μόνιμη βάση στα ΙΕΚ ή τα ΕΠΑΛ; Πιστεύετε ότι έχουν τις απαραίτητες γνώσεις ώστε να διδάσκουν σε μόνιμη βάση και κατά πόσο βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τις προκλήσεις του επαγγέλματος;
Οι επαγγελματίες είναι αναγκαίο να διδάσκουν και όχι απλά απαραίτητο. Οι επαγγελματίες μπορούν να δώσουν στους μαθητές, την πραγματική διάσταση του επαγγέλματος, που επέλεξαν να κάνουν στο μέλλον. Για παράδειγμα, οι τεχνικοί που έχουν μεγάλη εμπειρία, μπορούν να διδάξουν στους μαθητές το τι πρέπει να εφαρμόζουν έξω στο επάγγελμα τους, καθώς οι ίδιοι είναι γνώστες όλων των κανονισμών που διέπουν το επάγγελμα τους. Σας το ανέφερα αυτό γιατί, στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που έχει δώσει το υπουργείο για την ειδικότητα του τεχνικού μηχανικού θερμικών εγκαταστάσεων και μηχανικός τεχνολογίας πετρελαίου και φυσικού αερίου, δεν περιέχει την διδασκαλία των κανονισμών που διέπουν τα επαγγέλματα αυτά. Επίσης οι μαθητές μπορούν να ενημερώνονται για τις πραγματικές συνθήκες που επικρατούν στο επάγγελμα που διάλεξαν.
Στο ΙΕΚ όπου είστε διδάσκονται οι νέες τεχνολογίες; Είστε σε επαφή με εταιρείες για την παρουσίαση νέων προϊόντων στους μαθητές; Διοργανώνονται σεμινάρια;
Στο Ι.Ε.Κ., διδάσκονται οι νέες τεχνολογίες και αυτές που θα έρθουν μετά από πέντε με δέκα χρόνια στην αγορά. Υπάρχει μια ομάδα καθηγητών στο Ι.Ε.Κ., με επικεφαλής τον υπεύθυνο σπουδών των τεχνικών επαγγελμάτων κ. Ιωάννη Μπετούνη, η οποία ενημερώνεται για τις εξελίξεις της τεχνολογίας, διαβάζοντας έρευνες και συμμετέχοντας σε επιστημονικά συνέδρια και τεχνικές ημερίδες. Σκοπός είναι οι μαθητές να είναι έτοιμοι και ενημερωμένοι σχετικά με τις εξελίξεις της τεχνολογίας. Επίσης σκοπός είναι να αφυπνιστούν οι μαθητές και να προσπαθήσουν να αναπτύξουν και άλλες δεξιότητες, όπως ο χειρισμός των ηλεκτρονικών υπολογιστών και ίσως και ο προγραμματισμός. Μελλοντικά όλες οι συσκευές θα ενταχθούν στο λεγόμενο «internet of things» και θα πρέπει οι τεχνικοί να είναι έτοιμοι και ενημερωμένοι για αυτό. Μελλοντικά θα οργανώσουμε μια σχετική ημερίδα στο Ι.Ε.Κ., ώστε να ενημερωθούν οι μαθητές του Ι.Ε.Κ. και όχι μόνο αυτοί, καθώς πάντα οι ημερίδες που οργανώνουμε είναι ανοιχτές στο κοινό.
Χωρίς τις εταιρείες όμως που βρίσκονται γύρω από το επάγγελμα με σκοπό την πώληση υλικών προϊόντων και συσκευών μέτρησης, δεν θα ήταν δυνατόν να καταλάβουν οι μαθητές στο 100% το τι θα έρθει τεχνολογικά και το τι υπάρχει τώρα. Οι εταιρείες είναι μαζί μας και υποστηρικτές στις προσπάθειες μας και αυτό αποδεικνύεται με τις δωρεές που έχουν κάνει αυτές στο Ι.Ε.Κ. και την προθυμία τους για συμμετοχή στα σεμινάρια που διοργανώνουμε τακτικά.
Με ποιον τρόπο θεωρείτε πως θα προσελκύονταν περισσότεροι νέοι στα τεχνικά επαγγέλματα και ιδιαίτερα σε αυτό του υδραυλικού;
Αυτό είναι ένα πολύπλοκο θέμα και χωράει πολύ συζήτηση. Στις ημέρες μας παρατηρούμε ότι η νέοι επιλέγουν τα επαγγέλματα τα οποία διαφημίζονται πολύ στην τηλεόραση και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δυστυχώς τα τεχνικά επαγγέλματα δεν έχουν την προβολή που πρέπει. Μια λύση ίσως θα ήταν να μπορούσαν οι φορείς των επαγγελμάτων αυτών, να συμμετέχουν στον επαγγελματικό προσανατολισμό, όταν οι νέοι μας βρίσκονται στις λυκειακές τάξεις. Εκεί θα μπορούσαν οι φορείς να δώσουν τις επαγγελματικές δυνατότητες που θα μπορούσαν να έχουν οι νέοι αν τελικά επιλέξουν τα τεχνικά επαγγέλματα. Γενικότερα χρειάζεται ένας επανασχεδιασμός και να καθίσουμε όλοι σε ένα τραπέζι, φορείς και πολιτεία, ώστε να συζητήσουμε τι πάει στραβά και δεν επιλέγουν οι νέοι μας τα τεχνικά επαγγέλματα.
Τι θα λέγατε σε συναδέλφους σας που θα ήθελαν να διδάξουν και αυτοί σε ΙΕΚ η ΕΠΑΛ στην περιοχή τους;
Αυτό που θα έλεγα στους συναδέλφους, είναι να διδάξουν χθες κιόλας. Κακώς τόσο καιρό δεν συμμετέχουμε ως επαγγελματίες στην διαδικασία αυτήν. Όταν πλέον οι μαθητές βγουν στο επάγγελμα, εμείς ο επαγγελματίες που τους προσλαμβάνουμε, χάνουμε επιπλέον χρόνο στο να τους μάθουμε την δουλειά, καθώς ως γνωστό η θεωρία απέχει πολύ από την πράξη. Συμμετέχοντας στην εκπαιδευτική διαδικασία, εξασφαλίζουμε ότι οι υποψήφιοι μελλοντικοί υπάλληλοί μας και συνεργάτες κατ’ επέκταση έχουν αρκετές αν όχι όλες τις απαραίτητες γνώσεις για το επάγγελμα και μπορούν ευκολότερα να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις του.