Αρχική » Περιεχόμενα » Marketing και μΜΕ » H σωστή κοστολόγηση εργασίας στον μικρό επαγγελματία – τεχνίτη, είναι θέμα «ζωής και θανάτου»

H σωστή κοστολόγηση εργασίας στον μικρό επαγγελματία – τεχνίτη, είναι θέμα «ζωής και θανάτου»

Μέρος 2ο
Στο προηγούμενο μέρος, ξεκινήσαμε να μιλάμε για την σωστή κοστολόγηση των υπηρεσιών μας και εκτός το τεχνικό κομμάτι, δηλαδή τα μαθηματικά, μιλήσαμε και λίγο για μάρκετινγκ. Είπαμε ότι η κοστολόγηση δεν πρέπει να γίνεται με γνώμονα τον ανταγωνισμό αλλά με γνώμονα το κύρος μας στην αγορά και γενικά τι ποσότητα κόσμου μας γνωρίζει. Επίσης είπαμε ότι το μάρκετινγκ παίζει σημαντικό ρόλο στο πως μας αντιλαμβάνεται η αγορά μας. Πού κολλάει αυτό τώρα στην κοστολόγηση, θα αναρωτιέσαι…
Πρώτα απ’ όλα το μάρκετινγκ πρέπει να μπαίνει στα έξοδά σου. Ωστόσο δεν είναι έξοδο, είναι επένδυση. Δεύτερον, όταν κάνεις κοστολόγηση πρέπει να συμπεριλαμβάνεις και το κόστος του μάρκετινγκ/διαφήμισης. Για να φέρουμε πελάτες στην επιχείρησή μας θα ξοδέψουμε χρήματα, δεν γίνεται αλλιώς, αυτό λοιπόν το κόστος πρέπει να ανακτηθεί. Αυτό το άρθρο, γενικά, είναι περισσότερο γύρω απ’ το μάρκετινγκ πάρα πως να κάνεις μαθηματικές πράξεις. Πρέπει να καταλάβουμε ότι το μάρκετινγκ είναι το κέντρο του σύμπαντος, όπου το σύμπαν είναι η επιχείρησή σου.
Ένας οικονομολόγος θα σας πει κάποια τεχνικά «κόλπα» για να κοστολογήσετε ή ακόμα-ακόμα πώς να διαχειριστείτε τα οικονομικά της επιχείρησής σας, αυτό που δεν θα σας πει όμως είναι πώς να βρείτε περισσότερους πελάτες, ή ακόμα καλύτερα, πώς να βρείτε κερδοφόρους πελάτες. Με αυτό δεν εννοώ ότι υπάρχουν κακοί πελάτες, απλά υπάρχουν πελάτες που δεν κάνουν για την επιχείρησή σας.
Να ξεκινήσουμε απ’ τα κόστη σας. Υπάρχουν δύο ειδών κόστη σε μια επιχείρηση, τα πάγια και τα μεταβλητά. Τα πάγια συμπεριλαμβάνουν, το ενοίκιό σου, το ρεύμα, το τηλέφωνο, οι μισθοί που πληρώνεις τους υπαλλήλους σου και τον εαυτό σου (ελπίζω να πληρώνεις τον εαυτό σου…), η ασφάλισή τους και η δική σου. Είναι αυτά τα έξοδα που δεν αλλάζουν όση δουλειά κι αν έχεις, είτε λίγη, είτε πολύ. Τα μεταβλητά συμπεριλαμβάνουν, το κόστος των υλικών σου, εξαρτημάτων και ανταλλακτικών, τα καύσιμα που χρησιμοποιείς για να πας για δουλειά, και ότι άλλο κόστος έχεις που μπορεί να ανεβαίνει, ή να κατεβαίνει ταυτόχρονα με τον όγκο της δουλειάς που έχεις.
Και για τα δυο παραπάνω κόστη πρέπει να είσαι όσο το δυνατόν γίνεται σίγουρος, να τα έχεις υπολογίσει με ακρίβεια όσο γίνεται. Ξεκίνα με το να υπολογίσεις τις αγορές σου σε αναλώσιμα/υλικά/εξαρτήματα/ καύσιμα κοιτώντας τα τιμολόγια αγοράς σου πέρυσι. Πάρε αυτό το νούμερο και διαίρεσέ το με τις αποδείξεις / τιμολόγια πελατών που έκοψες. Αυτό θα σου δείξει το μεταβλητό σου κόστος. Προτού λοιπόν αρχίσουμε να έχουμε κέρδος πρέπει τα κόστη μας να απορροφηθούν.
Θέλω να επισημάνω κάτι άλλο επίσης πολύ σοβαρό εδώ. Πρέπει να κρατάμε αρχεία. Στοιχεία που θα μας βοηθήσουν στο να ανακαλύψουμε τάσεις, ροές αλλά και διάφορες «τρύπες» που τυχόν υπάρχουν και χάνουμε κέρδη. Κάτι που ακούω συνήθως από ελεύθερους επαγγελματίες, ηλεκτρολόγους και υδραυλικούς, είναι ότι, δεν χρεώνω ξεχωριστά για υλικά, τα βάζω όλα μέσα στο τελικό ποσό. Αυτό είναι λάθος για το λόγο ότι δεν έχεις ξεκάθαρη εικόνα του τι κόστος πάει μέσα σε κάθε δουλειά.
Όπως βλέπεις το θέμα της κοστολόγησης δεν είναι απλό. Για να κάνουμε σωστή κοστολόγηση πρέπει να έχουμε και τα απαραίτητα δεδομένα. Προτού κάνουμε κοστολόγηση σε μια δουλειά πρέπει να ξέρουμε το κόστος που έχουμε για να τρέξουμε την επιχείρησή μας. Μπορεί να είσαι ένα άτομο μόνος ή με ένα περιστασιακό βοηθό, δεν παύεις όμως να είσαι επιχείρηση. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να υπολογίσουμε είναι πότε έχουμε κέρδος, δηλαδή, ποιο είναι το σημείο εκείνο που έχουμε πληρώσει όλα μας τα έξοδα και αρχίζουμε να έχουμε κέρδος.
Λοιπόν, να τα πάρουμε απ’ την αρχή. Έχουμε δύο ειδών κόστη, τα πάγια και τα μεταβλητά, (βλέπε πιο πάνω για εξήγηση). Πρέπει να χρεώνεις σε κάθε δουλειά τα υλικά σου, εξαρτήματα και ανταλλακτικά και πρέπει να κρατάς στοιχεία, δεδομένα με άλλα λόγια για να μπορείς να κάνεις ανάλυση. Στο παρακάτω σχεδιάγραμμα να υποθέσουμε ότι η γραμμή Α είναι η τιμή που χρεώνεις για κάθε δουλειά, η γραμμή Β είναι πόσες δουλειές συνολικά έχεις κάνει (αυτό θα το χρησιμοποιήσουμε όταν θα κάνουμε προβλέψεις οικονομικές για να δούμε τι τζίρο/πωλήσεις θέλουμε να πιάσουμε στο τέλος του χρόνου, προς το παρόν δεν μας χρειάζεται), η γραμμή Γ είναι τα μεταβλητά σου έξοδα (αυτά που αυξάνονται ανάλογα με πόση δουλειά έχεις), η γραμμή Δ είναι οι πωλήσεις σου και η γραμμή Ε είναι τα πάγια έξοδά σου.
Εκεί λοιπόν που συναντιούνται οι πωλήσεις με τα μεταβλητά σου έξοδα, (αφού έχουμε υπολογίσει μέσα και τα πάγια έξοδά μας πρώτα), είναι το σημείο που δεν κάνεις κέρδος αλλά ούτε χάνεις.


Πως το υπολογίζουμε αυτό; Απλό! Διαιρούμε τα πάγια με τις πωλήσεις, μείον το μεταβλητά (υπόψιν εδώ ότι η κάθε επιχείρηση είναι διαφορετική και έχει διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας, το παρακάτω παράδειγμα είναι μια απλή μορφή υπολογισμού). Για να το δούμε σε πράξη αυτό:
Ας πούμε ότι θέλεις να υπολογίσεις πόσες ώρες χρειάζεται να δουλέψεις για να αρχίσεις να έχεις κέρδος. Στην περίπτωση αυτή η μονάδα έχει οριστεί ως μια ώρα, (το προϊόν σου είναι μια ώρα παροχής υπηρεσίας σε σχέση με τον έμπορο που πουλάει π.χ. ένα ζευγάρι παπούτσια.)
– Να υποθέσουμε ότι τα πάγια έξοδα σου είναι 50,000€ το χρόνο.
– Να υποθέσουμε ότι για την κάθε ώρα εργασίας σε πελάτη, μέσο όρο, χρεώνεις 50€ την ώρα.
– Να υποθέσουμε ότι το μεταβλητό σου κόστος το έχεις υπολογίσει σε 15€ την ώρα.
Πάγια έξοδα: 50,000€
Τιμή: 50€ / ώρα
Μεταβλητά έξοδα: 15€ / ώρα ΠΕ ÷ (Τιμή – ΜΕ) = Σημείο +/- 50,000 ÷ (50-15)= 1428 ώρες πρέπει να δουλέψεις για να καλύψεις τα έξοδά σου και από κει και πάνω ν’ αρχίσεις να έχεις κέρδος.
Για να δούμε τώρα πόσο εφικτό είναι αυτό. Εάν υποθέσουμε ότι εργάζεσαι 8 ώρες την ημέρα επί 6 μέρες την εβδομάδα, επί 46 εβδομάδες το χρόνο μας κάνουν 2208 ώρες το χρόνο. 2208 – 1428 = 780 ώρες το χρόνο θα είναι κέρδος 780 x 50€ = 39,000.00 θα έχεις κέρδος ή 3250€ το μήνα. Που σημαίνει ότι θα πρέπει να δουλέψεις: – 31 ώρες τη βδομάδα για να πληρώσεις τις υποχρεώσεις σου, και – 17 ώρες τη βδομάδα για να έχεις κέρδος (προτού πληρώσεις ΦΠΑ και φόρους) = Σύνολο 48 ώρες τη βδομάδα Δηλαδή πρέπει 8 ώρες την ημέρα και για κάθε ώρα να βγάζεις 50€…
Τα ερωτήματα που γεννιούνται τώρα είναι τα εξής:
• Πόσες δουλειές χρειάζεσαι για να πιάσεις τα νούμερα που χρειάζεσαι να πληρώσεις τις υποχρεώσεις σου και να έχεις κέρδος.
• Πόσους πελάτες χρειάζεσαι για να κάνεις αυτές τις δουλειές,
• Ποιες είναι οι πιο κερδοφόρες δουλειές, (γιατί στην ουσία αυτές θέλουμε), και
• Πώς θα βρούμε τους πελάτες που χρειαζόμαστε, (ερώτηση μάρκετινγκ).
Σημείωση: Καταλαβαίνω ότι μια μερίδα επαγγελματιών που ενδεχομένως να διαβάζει αυτό το άρθρο να είναι απλά έμποροι και όχι τεχνίτες. Το παραπάνω παράδειγμα είναι πιο πολύ για τεχνίτες που τροφοδοτούν τα δικά τους υλικά σε κάθε δουλειά. Σαν έμπορος που είσαι που πουλάς χονδρική και λιανική, οι εξισώσεις και τα σενάρια αλλάζουν, τα μεταβλητά σου έξοδα συμπεριλαμβάνουν την τιμή που αγοράζεις το κάθε προϊόν που μεταπουλάς, θα τα δούμε αυτά στο επόμενο μέρος.
Κλείνοντας λοιπόν αυτό το κεφάλαιο θα ήθελα να τονίσω ότι η κοστολόγηση δεν είναι τόσο απλή όσο νομίζουμε και η καλή κοστολόγηση, από την κακή, θα σε κάνει ευτυχισμένο ή δυστυχισμένο επιχειρηματία/επαγγελματία.